ماف نیوز: از هفته‌ی آخر تیرماه تاکنون ده کولبر از اهالی شهرستانهای مرزی پیرانشهر، چالدران، سردشت، ارومیه، ماکو و خوی براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی کشته و زخمی شده‌اند که شامل چهار کشته و شش زخمی است.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، بامداد روز جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷، گروهی از کولبران در نقطه‌ی صفر مرزی ماکو توسط نیروهای مرزبانی مورد هجوم قرار گرفتند که در نتیجه یک تن به نام «اسماعیل دودکانلو» ساکن ساری‌سو از ناحیه‌ی پشت و پاها دچار جراحت شدید شد.

تلگرام ماف نیوز
یک منبع مطلع با تاکید بر این که‌ این افراد بدون اخطار قبلی مورد هجوم قرار گرفته‌اند، گفت: «اسماعیل دودکانلو جهت رسیدگی پزشکی به بیمارستانی در تبریز منتقل شده و وضعیت جسمی‌اش وخیم گزارش شده است.»

همزمان نیروهای هنگ مرزی در پاسگاه سقر پیرانشهر گروهی از کولبران را به رگبار بستند که در نتیجه «کامل بالاشهر» جان خود را از دست داده و «عزیز شوخلان» و «صلاح شیخ‌محمد» هم به شدت زخمی شدند.

همان‌ روز دو کولبر از اهالی سردشت به نامهای «کوسرت مامند» ١۵ ساله فرزند جلال از اهالی روستای دوله‌تو و «حسین» ٢۵ ساله فرزند محمد از اهالی روستای گردنه در پی شلیک مستقیم همین نیروها به شدت زخمی شدند که وضعیت عمومی‌شان نامناسب گزارش شده است.

روز چهارشنبه ۳ مرداد هم یک کولبر به نام «محمود» ۴۵ ساله فرزند سعید از اهالی روستای گرناویک در بخش قطور شهرستان خوی در پی شلیک نیروهای هنگ مرزی، جان خود را از دست داد.

از سوی دیگر شامگاه سه‌شنبه ۲ مرداد هم یک کولبر به نام «رشید محمدعلی» ۳۴ ساله فرزند یوسف از اهالی روستای شکل‌آباد از توابع منطقه‌ی مرگور ارومیه در محلی به نام «زینی» در پی شلیک مستقیم مرزبانی جان خود از دست داد.

پیش از آن روز یکشنبه ۳۱ تیر نیز یک کولبر پیرانشهری به نام «آکام رسولی» فرزند خدر از اهالی روستای «کانی‌شینکه» در پی شلیک مستقیم نیروهای انتظامی زخمی شده بود.

در خبری دیگر در همین رابطه روز پنجشنبه ۲۸ تیر، یک کولبر به نام «حکیم حیدرانلو» فرزند جبرئیل از اهالی چالدران در نزدیکی پاسگاه قرخ لرمیشه در پی شلیک نیروهای مرزبانی، جان خود را از دست داد.

همچنین طی هفته‌ی گذشته، نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی در مناطق مرزی، اجناس دهها کولبر را ضبط کرده‌اند و بیش از ۲۰۰ رأس از اسبهایشان را با شلیک گلوله تلف کرده‌اند.

در تمامی این موارد، نظامیان به ظن حمل کالای قاچاق، کولبران را مورد تیراندازی قرار داده‌اند.
+++++++++++++++++++
جهت همکاری با بخش فارسی ماف نیوز و یا به اطلاع رساندن موارد نقض حقوق بشری، میتوانید به تلگرام و یا ایمیل زیر پیام ارسال کنید:
info@mafnews.de

ارتباط با ادمین تلگرام:

https://t.me/mafnews_admin

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com