اولین جمعه امرداد هر سال، روز افتخار رنگین‌کمانی‌های ایران یا رژه‌ی افتخار همجنسگرایان، دوجنسگرایان، تراجنسیتی‌ها و همه‌ی کوییرهای ایران و فارسی‌زبان نامگذاری شده است.

گروه رنگین‌کمانی‌ها که بیش از سی نفر از فعالان حقوق اقلیت‌های جنسی و بلاگرهای همجنسگرای ساکن ایران آن را تشکیل می‌دادند، برای نخستین بار در سال ۱۳۸۹ این روز را جشن گرفت*. بیانیه‌های سالانه‌ی گروه رنگین‌کمانی‌ها به مهم‌ترین مساله‌های روز جامعه‌ی کوییر می‌پردازد. مهم‌ترین پیام امسال بیانیه‌ی رنگین‌کمانی‌ها ارزش دست‌آوردها، انسجام گروه‌ها، حمایت از «همه‌ی رنگ‌ها» و لزوم حفظ تفاوت‌ها است.

«سال پیش همین روزها از قدرت رنگ‌ها گفتیم و امسال از لزوم پاسداشت آن می‌نویسیم. اگر تاریکی توان دیدن این‌همه رنگ را ندارد، اگر با تمام توانش به نور می‌تازد، ما نیز با همه‌ی توانمان زنده می‌مانیم، زندگی می‌کنیم و از نور و رنگ پاسداری می‌کنیم.»

همه‌ی کوییرها در ایران تحت قوانین کشوری و تعصبات خانوادگی زیادی قرار دارند. با این حال این روز در سراسر ایران جشن گرفته می‌شود. تعدادی از عکس‌هایی را که با هشتگ #IranPride امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است در زیر می‌بینید:

روز ملی اقلیت‌های جنسی ایران در سال ۱۳۹۷ روز ملی اقلیت‌های جنسی ایران در سال ۱۳۹۷

اولین جمعه مرداد سال ۱۳۹۷ - روز افتخار رنگین‌کمانی‌های ایران

 

 

روز افتخار رنگین‌کمانی‌های ایران مبارک

 

* بیانیه‌ی گروه رنگین‌کمانی‌ها را در این لینک بخوانید: https://iranlgbt.com/statements/2018/iranlgbt-1397/

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com