باکتری مایکو پلاسما ژنیتالیوم (Mycoplasma genitalium) می‌تواند در زنان و مردان عفونت ادراری و دستگاه تناسلی ایجاد کند. این باکتری برای اولین بار در دهه ۸۰ میلادی کشف شد و پس از تحقیقات بر روی نحوه‌ی انتقالش، چند سالی است که به‌عنوان یکی از باکتری‌های بیماری‌زای منتقلِ از راه جنسی طبقه‌بندی‌شده است.
مایکو پلاسما ژنیتالیوم از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و غشاء مخاطی مجرای ادرار، دهانه رحم، گلو یا مقعد را آلوده می‌کند و زنان و مردان همجنسگرا نیز به‌اندازه زنان و مردان دگرجنسگرا در خطر ابتلا به این باکتری قرار دارند.
بهترین راه پیشگیری از ابتلا، رعایت بهداشت جنسی و سکس ایمن است. طبیعی است که اگر افراد این موارد را رعایت نکنند بی‌شک خود را در معرض خطر ابتلا قرار می‌دهند.
علائم:
در زنان معمولاً علائم خاصی بروز نمی‌کند اما گاهی اوقات وجود مایکو پلاسما ژنیتالیوم می‌تواند با درد در ناحیه لگن و یا خون‌ریزی پس از رابطه جنسی خود را نشان دهد و درنهایت باعث ایجاد بیماری التهابی لگن و عفونت دهانه رحم شود.
در مردان مایکو پلاسما ژنیتالیوم می‌تواند باعث التهاب دردناک مثانه شود که خود را با علامت سوزش در هنگام تخلیه ادرار نشان می‌دهد.
این باکتری توسط آنتی‌بیوتیک قابل کنترل و درمان است اما نکته مهم در این هست که ممکن است مبتلایان هیچ علائمی به لحاظ بالینی از خود بروز ندهند و درنتیجه پزشکان مشکوک به حضور این باکتری نشوند به همین دلیل اگر رابطه جنسی پرخطر داشته‌اید/دارید؛ قویاً پیشنهاد می‌شود تا از دکتر خود بخواهید تا آزمایش مربوط به شناسایی این باکتری را برای شما بنویسد.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com