محمد غلام ابوالفضل، روزنامه نگار

امروز جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون حضور سران قوه قضاییه و مجریه برگزار شد که اصلی ترین موضوع مورد بررسی تایید عضویت “سپنتا نیکنام” در شورای شهر یزد بود، عضویتی که از مهرماه گذشته در پی شکایت کاندیدای وا مانده از انتخابات شورای یزد به حالت تعلیق درآمده بود.
این موضوع در مدت زمان کوتاهی پس انتخابات سال گذشته تبدیل به دعوای میان دو جناح اصلی سیاسی ایران گردید .
نهاد های قدرت جناح راست ایران پس از انتخابات تمام تلاش خود را برای سلب عضویت سپنتا نیکنام به کار بستند تا شاید بتوانند بخشی از بار روانی شکست سنگین شان را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بکاهند که در آخر با تایید عضویت عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد در مجمع تشخیص تلاش های حدودن یکساله آنها نقش بر آب شد.
شاید بتوان عکس منتشر شده از جلسه امروز مجمع در لحظه رای گیری و چهره مغموم احمد جنتی را گویا ترین تصویر از اوضاع نابسامان جناح رو به زوال راست سیاسی ایران دانست.
اما موضوع قابل اهمیت دیگر جلسه اخیر مجمع عدم حضور حسن روحانی بود که یکی از اساسی ترین شعارهای وی حمایت از حقوق اقلیت ها بوده است. این درحالی رخ داد که روحانی در یکسال اول این دوره از ریاستش بر قوه مجریه به زعم بسیاری از ناظران نتوانسته است حداقل‌هایی از وعده های انتخاباتی خود را نیز برآورده کند ، او می توانست با حضور در جلسه امروز و رای به ابقا سپنتا نیکنام بخش کوچکی از ادعایش را در مورد دفاع از حقوق اقلیت ها محقق نماید ولی شاید برای حفظ برخی ملاحظات از این کار امتناع ورزید و درجلسه امروز حضور پیدا نکرد.
با نگاهی بر مجموعه اقدامات و سخنان حسن روحانی در چند ماهه اخیر شائبه هماهنگ شدن او با بخش هایی از حاکمیت قوت گرفته بخشهایی که او با نقد های تند نسبت به آنها در زمان انتخابات توانست بخش قابل توجهی از رای های خاکستری جامعه را از آن خود کند ، حال این گونه تداعی می شود که روحانی برای بقا در قدرت و دچار نشدن به سرنوشت روئسای جمهور پیش از خود تلاش می کند هماهنگ تر از قبل با نهاد های صاحب قدرت در جناح راست رفتار نموده و درحالی که شاید پس از این در زندگی سیاسی اش نیازی به رای مردم نخواهد داشت پایگاه خود را در میان نهاد های حاکمیتی جناح راست حفظ نماید.

https://t.me/joinchat/AAAAAEKGiyJNyIxGgfwcEw

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com