محمدحسین مالکی پس از یک پروسه ناعادلانه قضایی در نهایت به اتهام «افساد فی الارض» در شعبه دوم دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شد
انتشار مدارک محمدحسین مالکی در پی تکذیب پلیس فتا
سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۹ تیر ۱۳۹۷: روز چهارشنبه رئیس پلیس فتای اصفهان محکومیت به اعدام محمدحسین مالکی را که پیشتر خبرش از سوی سازمان حقوق بشر ایران منتشر شده بود، از اساس تکذیب کرد. در این رابطه سازمان حقوق بشر ایران مجموعه‌ای از مدارک مربوط به این زندانی و صدور حکم اعدام برای او را منتشر می‌کند.

روز جمعه ۲۲ تیر ماه، سازمان حقوق بشر ایران خبر صدور حکم اعدام برای محمدحسین مالکی، مدیر سایت و کانال تلگرامی عصر جوان، را به اتهام “افساد فی الارض” منتشر کرد.

در پی انتشار این خبر، روز چهارشنبه ۲۷ تیر ماه سرهنگ مصطفی مرتضوی، رئیس پلیس فتای اصفهان، در گفت‌وگو با سایت مشرق نیوز گفت که حکم اعدام برای چنین شخصی صادر نشده و او اصلاً وجود خارجی ندارد.

در گزارش مشرق نیوز که اسم محمدحسین مالکی به اشتباه یه به عمد “حسین ملکی” نوشته شده، آمده است: «این موضوع از اصل و اساس یک شایعه پوچ است چراکه به طور کلی برای فعالیت سایت‌های غیرمجاز مجازات اعدام در نظر گرفته نمی‌شود.» مرتضوی در ادامه مدعی شد: «این فرد وجود خارجی ندارد و مشخص نیست منتشرکنندگان این شایعه بی‌اساس بر مبنای چه هدفی اقدام به انتشار این خبر کذب کرده‌اند.»

این درحالی است که پیشتر نیز برای برخی متهمان سایبری همچون پرونده معروف به “مضلین” با استناد به قانون “افساد فی الارض” حکم اعدام صادر شده بود. هرچند این احکام در نهایت با حساسیت گروه‌های حقوق بشری به زندان‌های طویل المدت تبدیل شد و هنوز برخی از متهمان این پرونده در زندان به سر می‌برند.

محمدحسین مالکی، معروف به آرین، ۴۷ ساله و ساکن شاهین‌شهر اصفهان در تاریخ ۱۱ اسفند ماه سال ۱۳۹۵ از سوی مأموران اداره اطلاعات بازداشت شده و اکنون در بند عمومی زندان دستگرد اصفهان نگهداری می‌شود.

محمدحسین مالکی پس از یک پروسه ناعادلانه قضایی در نهایت به اتهام «افساد فی الارض از طریق فعالیت سازمان یافته در حوزه سی‌سی‌کم با فروش اکانت‌های متعدد ماهواره‌ای به افراد در حد وسیع و گسترده» در شعبه دوم دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شد. این درحالی است که در مراحل ابتدایی تحقیق بازپرس پرونده برای این زندانی قرار منع تعقیب صادر کرده بود، ولی این تصمیم با مخالفت دادستان به قرار مذکور روبرو شد و پرونده به دادسرای انقلاب تهران و سپس دیوان عالی کشور و در نهایت برای صدور حکم به شعبه دو دادگاه انقلاب اصفهان ارسال شد. (اسناد ذیل این گزارش)

وی همچنین ذیل پرونده‌ای در شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی شاهین شهر به اتهام “به‌کارگیری تجهیزات دریافت ماهواره” به پرداخت ۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است. (اسناد ذیل این گزارش)

همچنین علیرضا یزدانی، وکیل این زندانی محکوم به اعدام، در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «محمدحسین مالکی سه ماه اول بازداشت که مورد بازجویی قرار می‌گرفت را در سلول‌های انفرادی سپری کرد و تمام این مدت از ملاقات با وکیل و خانواده خود محروم بود.»

در بخشی از حکم او که در ذیل این گزارش منتشر می‌شود، آمده است: «دادگاه با عنایت به محتویات پرونده از جمله گزارش اولیه ضابطین اظهارات صریح متهم در مراحل مختلف تحقیق به راه اندازی سایت و کانال‌های مختلف با انگیزه مالی و با ادعای اینکه محتویات کانال‌هایی که وی فعالیت داشته مبتذل بوده و نه مستهجن و فروش سی‌سی‌کم به تعداد ۸۵۰ نفر با عناوین مبتذل که حکایت از فعالیت وی در حد گسترده داشته و ارتباط وی با افراد خارج از کشور … عمل وی منطبق است بر ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی که دادگاه وی را به مجازات اعدام محکوم می‌کند.»












نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com