ترسِ از دست دادن کسی که عاشق او هستیم، در بین مردم احساسی متداول است. چه تازه‌ وارد یک رابطه عاشقانه شده باشید و چه مدت‌ها از شروع رابطه‌ی شما گذشته باشد، این ترس می‌تواند وجود داشته باشد.

اما راه‌های غلبه بر این ترس غیرمنطقی چه هستند؟

▪️ ترس از دست دادن کسی که دوستش داریم امری کاملاً طبیعی است. وقتی عاشق کسی هستید طبیعی است که اگر روزی آن‌ها از شما دور شوند دچار غم و ناراحتی شوید. با قبول طبیعی بودن احساس ترستان می‌توانید احساسات خود را بپذیرید و تلاش کنید تا از آن‌ها عبور کنید و مانع از این شوید که حضور قوی این احساسات بر رابطه‌ و سلامت شما اثر منفی بگذارند. البته از دست دادن کامل این ترس هم می‌تواند مایه نگرانی باشد و معمولاً نشانه مشکل بزرگ‌تری است؛ مانند از دست دادن علاقه به تداوم رابطه!

▪️ از کنترل کردن همه‌چیز دست بکشید. مسائلی در زندگی وجود دارد که چه بخواهید و چه نخواهید رخ خواهند داد. شما نمی‌توانید مانع از رفتن هر فردی که وارد زندگی‌تان می‌شود گردید. آن‌ها بدون اجازه‌ی شما می‌آیند و می‌روند. شما نمی‌توانید احساسات یا کارهای شخص دیگر را کنترل کنید؛ پس این مسئله را رها کنید، کما اینکه کنترل‌گری در رابطه رفتاری مسموم است که خود می‌تواند باعث جدایی شود.

▪️ در دفترچه خاطرات خود افکار و احساسات و ترس و نگرانی‌هایتان را بنویسید و از این روش تنش ایجاد شده در ذهنتان را تخلیه کنید. نوشتن ترس‌ها و نگرانی‌هایتان به شما کمک می‌کند تا ببینید که شاید لازم است از درجه آن‌ها کم کنید.

▪️ با شریک زندگی خود در رابطه با ترس‌هایتان صحبت کنید. اگر ترس شما در حال خُرد کردن شماست نیاز است به شریک خود در این رابطه بگوئید. شاید آن‌ها بتوانند با اطمینان بخشیدن به شما در کاهش ترس کمکتان کنند. بیشتر اوقات پس از گفتگو متوجه می‌شوید که واقعاً دلیلی برای نگرانی وجود نداشته است.

▪️ از بودن در کنار شریک خود نهایت لذت را ببرید. با تلاش برای لذت بردن در لحظه، خود را در حالی می‌یابید که هرچه ترس داشته‌اید را فراموش کرده‌اید زیرا بیشتر درگیر محبت و عشق شخصیتان بوده‌اید تا اینکه بخواهید با پرداختن به ترس‌های غیرمنطقی، خود را خسته کنید.

▪️ درک کنید که ممکن است باعث بدتر شدن اوضاع شوید. نگرانی زیاد در مورد از دست دادن شخصی می‌تواند موقعیت و رابطه‌ی فعلی بین شما و آن شخص را بدتر کند و یا حتی باعث دور شدن آن‌ها شود زیرا وقتی خود را به دست نگرانی‌ها و ترس‌های غیرمنطقی بدهیم بر اساس آن‌ها رفتارهای اشتباهی می‌کنیم که باعث وخیم‌تر شدن اوضاع می‌شوند.

▪️ خود را بدون آن شخص خاص تصور کنید و درک کنید که بدون آن‌ها هم می‌توانید به زندگی ادامه دهید و همه‌چیز در پایان رو به راه خواهد شد. با این تمرین مواجه با جدایی احتمالی برای شما راحت‌تر خواهد شد. تصور این مسئله برای چند لحظه و دانستن اینکه حتی در صورت جدایی احتمالی برای شما مشکلی پیش نخواهد آمد می‌تواند بسیار به کاهش ترس و نگرانی شما کمک کند.

▪️ به نظر خشن می‌آید اما قبول کنید که از دست دادن افراد، بخشی از زندگی است و باید با آن کنار بیایید. شما در داشتن این احساسات تنها نیستید اما وقایع زندگی چه بخواهیم چه نخواهیم رخ می‌دهند و پیش می‌روند.

تخلیص و ترجمه

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com