احساس ملال/افسردگی پس از همخوابگی در پزشکی به نام “post-coital dysphoria” شناخته می‌شود. افرادی که دچار این وضعیت هستند پس از همخوابگی همراه با رضایت، دچار غمی عمیق یا پریشانی می‌شوند. افراد ممکن است پس از ارگاسم (رسیدن به اوج لذت جنسی) گریه کنند، افسرده شوند و یا به شدت آشفته شوند اما بروز این احساسات وابسته‌ی به ارگاسم رسیدن فرد نیست. این احساسات غم، پریشانی و افسردگی معمولا بین ۵ دقیقه تا دو ساعت پس از همخوابگی ادامه دارند.
متخصصان هنوز به نتیجه‌ی قطعی علت بروز این احساسات نرسیده‌اند. بعضی معتقدند که ارتباط و حس عمیق عاطفی که با شریک جنسی در طول رابطه جنسی ایجاد می‌شود برای فرد آنقدر قوی است که با پایان همخوابگی و تمام شدن رابطه جنسی باعث تحریک احساس غم و افسردگی در فرد می‌شوند.
بعضی دیگر نیز معتقدند تجربه‌ی آزار جنسی بخصوص در دوران کودکی می‌تواند در بروز این وضعیت نقش داشته باشد.
همچنین وجود الگوهای تکرار شونده‌ای مانند “دعوا با شریک زندگی، داشتن رابطه جنسی و آشتی” می‌تواند این حس را در فرد ایجاد کند که با وجود داشتن رابطه جنسی فوق‌العاده به درستی به شریک خود متصل نشده یا پس از رابطه جنسی دریابد که هنوز از او ناراحت یا عصبانی است.
همچنین می‌توان به عوامل احتمالی دیگری نیز اشاره کرد که می‌توانند بر احساس فرد از رابطه جنسی اثر بگذارند. مواردی همچون:
نحوه تربیت و آموزش‌هایی که در رابطه با همخوابگی از کودکی و نوجوانی به فرد داده ‌شده.
باورها و اعتقادات مذهبی.
ابتلا به اختلال خودزشت پنداری (body-dysmorphic disorder).
اگر شما هم این وضعیت را در زندگی جنسی خود تجربه می‌کنید پیشنهاد ما این است که حتماً با پزشک یا روانشناس خود درباره آن صحبت کنید و سلامت زندگی جنسی خود را جدی بگیرید.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com