زمان واندیشه(۱۵)انتقاد——————————————————–
*زمان و اندیشه سلسله مطالبی است که در نشریه توانا(بعدا تعطیل شد)در موضوعات مختلف توسط اینجانب بانام مستعارعلی میثمی به چاپ می رسید.این قسمت درشماره ۴۰ درتیر ۱۳۷۸هفته نامه توانا درج شده است.که اینک برای استفاده و دسترسی کاربران به ترتیب و به شکل جداگانه مرتب در تریبون زمانه چاپ خواهم کرد. این چهاردهمین قسمت است.
امام خمینی: نباید ماها گمان کنیم که هرچه می‌گوئیم و می‌کنیم کسی را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه یک هدیه الهی است.(درپاسخ به نامۀ آیه الله خامنه‌ای – صحیفه نور ج ۲۰ ص ۷۰)
دکترعلی شریعتی: ابوالعلاء معری موقعی که می‌گوید:« مردم بردوعند، یا دین دارند وعقل ندارند؛ و یا عقل دارند و دین ندارند» اسلام در اوج قدرت خود قرار دارد. و این شعرابوالعلاء به عقیده من از بزرگترین افتخارات است و ازتمام این کاخها و مساجد و ساختمانها و قدرتها که درتاریخ بنام « تمدن اسلام» بوجود آمده، ارزشش بیشتر است. یعنی یک آدم کور، ضعیف، منحصر به فرد منفور که هیچکس نمی‌شناسدش و هیچ قدرتی ندارد، می‌تواند در موقعی که حکومت اسلامی در اوج قدرت خود قراردارد و برجهان سیطره و غلبه پیدا کرده است، فحش بدهد و هیچکس هم کارش نداشته باشد و درهمان موقع ابوالعلاء دیوانهای شعرش را پخش می‌کند و درهمان موقع اشعارش درجامعه‌های اسلامی و حتی در مدارس مذهبی واگو وخوانده می‌شود. تاریخ سراغ ندارد که کسی یک خط از ابوالعلاء را سوزانده باشد. یک چنین جامعه‌ای بوده است که بعد ما به این شکل افتاده‌ایم.(مجموعه آثار ش ۳۱ ص ۱۰۹)
سید محمد خاتمی ، رئیس جمهوری : باید فضایی ایجاد کرد که انتقاد کننده مسائل خود رامطرح کنند؛ که این فضا نیاز به آزادی و امنیت دارد. مردان و زنان انقلابی ما باید بیش از دیگران تحمل انتقاد را داشته باشند. انتقاد خوب است، درجای خود لازم است. باعث اصلاح امور می‌شود. ما شاید کسانی را منع کنیم ازاین که انتقاد بکنند به اجزای نظام وارکان نظام به رئیس جمهوری، به شورا ی نگهبان، به مجلس شورای اسلامی به قوه قضائیه و… درحالی که انتقاد باید کرد وانتقاد هم می‌شود کرد. با این انتقادها می‌شود ما هم به روشهایی برسیم که واقعاً هم باعث تقویت نظام بشود.(روزنامه سلام – ۲۶و ۲۵ /۷ ۱۳۷۷)
حجه الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی : اگرکسی انتقادی دارد قطعاً باید بیان کند واگرما راه انتقاد را ببندیم خیلی ضررمی‌کنیم. قطعاً جلو گیری از انتقاد، منجربه دیکتاتوری می‌شود. قطعاً باید راه انتقاد باز باشد وانتقاد آزاد باشد.(روزنامه کیهان ۱۱/۳/۱۳۷۰)
موسوی خوئینی‌ها (مدیر مسئول روزنامه سلام): اگر هرچه انسان ضعف دستگاهی را بگوید تضعیف است، پس هیچ وقت انتقاد نباید بشود. چه ایرادی دارد اگر انتقادی به مجلس هست گفته شود، آیا تضعیف رئیس مجلس است؟ آیا درمجلس ما، دولت ما، قوۀ قضائیه ما و تمامی سازمانها وادارات ما، نقطه انتقاد پذیروعیب و ایرادی نیست که نوشته شود؟ بتوانند حرفشان را بزنند .(روزنامه رسالت ۵/۵/۱۳۶۵)
اعظم طالقانی (مدیر مسئول هفته نامه پیام هاجر): می‌خواهند افرادی را که انتقاد می کنند کنار بگذارند.(روزنامه جامعه ۱۷/۱۲/۱۳۷۶)
سید احمد خمینی: انتقاد ازهرکس موجب رشد و شکوفایی شعور سیاسی عمومی است و اگر ما فکر می‌کنیم با انتقاد موجب تضعیف نهاد یا فردی شده‌ایم اشتباه است. همه اشتباه می‌کنیم و همه مردم حق دارند آنچه را که می‌فهمند بگویند. روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون باید زمینه برخورد صحیح افکار را فراهم آورند و همه حرفهای خود را هر چه هست بازگو کنند. (مجله بیان ۲۹/۷/۱۳۶۹)
سید محمد خاتمی (رئیس جمهوری): انتقاد راه اصلاح است.(روزنامه صبح امروز ۳/۳/۱۳۷۸)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com