خشم معمولاً انرژی عاطفی است که هنگامی‌که در مورد ما ستم شده و یا فردی از مرزهای شخصی ما عبور کرده، افزایش می‌یابد. مأموریت این انرژی از بین بردن وضعیت نامطلوبی است که باعث درد و رنج ما شده است. بهترین راه برای برخورد با احساس خشم این است که ابتدا یاد بگیریم چگونه آن را مدیریت و چگونه به‌طور سالم تخلیه‌اش کنیم.

همیشه در هنگام خشم و ناراحتی به سخنان و رفتار خود توجه زیادی کنید. قبل از اینکه حرفی بزنید خوب در مورد آن فکر کنید. اجازه ندهید خشم باعث شود چیزی را بگوئید که باعث آزردگی دیگری می‌شود و بعداً خود نیز از گفتن آن پشیمان می‌شوید! کنترل رفتار در لحظه‌ی خشم نیز بسیار مهم است. شکستن وسایل، پرتاب کردن اشیا و موارد تهاجمی مانند این‌ها به هیچ وجه رفتار‌های سالمی نیستند و خطر این را به همراه دارند که به دیگران یا خودتان آسیب فیزیکی جدی وارد کنید.

برای کنترل گفتار و رفتار می‌توانید محل دعوا را ترک کنید و به‌جایی آرام بروید. تلاش برای به دست آوردن آرامش در حضور شخص یا عاملی که باعث خشم ما شده، معمولاً ساده نیست. پس با ایجاد فاصله به خود فرصت دهید احساساتتان را کنترل کنید. قدم بزنید، یک لیوان آب بنوشید یا اگر می‌توانید با شخصی درد و دل کنید و احساسات خود را بیرون بریزید اگر چنین شخصی در آن لحظه وجود ندارد قلم و کاغذ بردارید و تفکرات و احساسات خود را بر روی کاغذ بیاورید.

بعد از اینکه انرژی اولیه خود را تا حد زیادی تخلیه کردید با ذهنی روشن و آماده با موضوع یا شخصی که باعث خشم شما شده رودررو شوید.

علت ناراحتی و خشم خود را با لحنی محکم اما مؤدبانه بیان کنید اگر نگرانی‌هایی وجود دارد آن‌ها را نیز بگوئید و تلاش کنید تا در گفتگویی دو طرفه، بدون کنترل کردن دیگران به موضوع پیش‌آمده رسیدگی کنید و راه حل‌های احتمالی حل مشکل را مشخص و بررسی کنید.

گاهی اوقات موضوعی که باعث خشم ما شده به‌سادگی و در طی یک جلسه گفتگو حل نمی‌شود و یا ما به آن نتیجه‌ی دلخواهمان از حل موضوع مورد خشم نمی‌رسیم و همچنان در پایان روز خود را خشمگین می‌یابیم. یادتان باشد که نگه داشتن خشم مانند این است که سم بخوریم و انتظار داشته باشیم نفر دیگری بمیرد پس اگر خشم همچنان در پایان روز همراه شماست می‌توانید با به‌کارگیری روش‌های گوناگونی آن را تخلیه کنید برای مثال:

·        ورزش کنید. فعالیت فیزیکی به ما کمک می‌کند تا استرس و تنش جمع شده ناشی از خشم را تخلیه کنیم.

·        بخشش را تمرین کنید. با بخشیدن اشتباهات خود یا دیگری که باعث ایجاد حس خشم در شما شده به خود کمک کنید تا به جلو حرکت کنید و اتفاق پیش آمده را پشت سر بگذارید.

·        روش‌های تمدد اعصاب و آرامش سازی را امتحان کنید. روش‌های زیادی وجود دارد؛ از یک دوش آب گرم گرفته تا گوش دادن به موسیقی و گذراندن وقت با افراد مورد علاقه یا انجام هر فعالیتی که به اجازه می‌دهد تا آرام شوید.

و در آخر اگر بسیار خشمگین می‌شوید و اغلب خشم شما در برابر موضوعات از حد معمول شدیدتر است حتماً برای درمان به یک مشاور مراجعه کنید تا علت و ریشه‌ی چنین عکس‌العمل‌های شدیدی را کشف کنید.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com