«تنهایی عریان» هشتمین فیلم مستند ساخته مسلم منصوری، فیلم‌ساز ایرانی مقیم آمریکا، در باره روزگار صادق هدایت، روز یکشنبه، هشتم ماه ژولای، در شهر آمستردام هلند، با ابتکار ایران آکادمیا و صندوق ادبی هلند (Dutch Literary Fond) و Jurgen Maas، ناشر هلندی صادق هدایت، نمایش داده شد.

نمایش فیلم سمتند «تنهایی عریان» در کافه مضراب، شهر آمستردام، هلند

در شروع، اریکساندر ریوویک (Alexander Reeuwijk)، نویسنده و جهانگرد هلندی، پیش‌درآمدی از فعالیت و روزگار صادق هدایت و هم از سفر خود به ایران گفت. آقای ریوویک از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ چندین بار به ایران سفر کرده و تجربه‌های خود را در کتابی با عنوان «کشوری در پشت پرده و یا سفر به ایران» (Achter de sluier het land; Reizen door Iran) منتشر کرده است.

الیکساندر ریوویک، نویسنده و گردشگر هلندی

در ادامه نمایش فیلم مستند «تنهایی عریان»، مسلم منصوری، از تجربه ساختن این فیلم و انگیزه خود برای انتخاب این موضوع گفت و به پرسش‌های حاضران پاسخ داد. او گفت با دلیل این که هیچ صدا یا تصویری از صادق هدایت موجود نیست، مجبور شده همه را بازسازی کند. نقش صادق هدایت را مکس امینی، هنرمند ایرانی مقیم آمریکا، اجرا کرده است.

روجلند «بوف کور» به زبان هلندی

در این مراسم همین‌طور یورخن ماس، ناشر هلندی صادق هدایت (Jurgen Maas Uitgeverij) نیز حضور داشت. این انتشارات «بوف کور» صادق هدایت را ماه ژانویه همین سال به زبان هنلدی (DE Blinde Uil) منتشر کرده است.

فیلم مستند «تنهایی عریان» قبل از این که در هلند به نمایش درآید، در دیگر شهرهای اروپا،از جمله دانمارک و آلمان نمایش داده شد و قرار است که تور اروپایی این فیلم مستند در شهر استکهلم سوئد به پایان برسد.

مسلم منصوری از سال ۲۰۰۰ ایران را ترک کرده و در این مدت در کشورهای مختلف آمریکا به سر برده است. او به غیر از هشت فیلم مستند، کتابی نیز با عنوان «سینما و ادبیات» منتشر کرده است.

فیلم او (Close Up Long Shot 1996) جایره افتخاری جشنواره تورین به دست آورده است.

مسلم منصوری، در بخش پرسش و پاسخ؛ شهزاده سمرقندی در حال ترجمه

«کلام آخر شاملو» فیلم مستند همین فیلم‌ساز، در دانشگاه هاروارد در برکلی و دیگر دانشگاه‌های مهم بین‌المللی به نمایش رسیده. این مستند نگاهی دارد به روزهای آخر احمد شاملو، شاعر شناخته ایرانی با استفاده از اشعار و یادداشت‌های شاعر. 
در فیلم مستند درباره صادق هدایت نیز بر اساس یادداشت‌ها و نوشته‌های خود نویسنده ساخته شده است. در بخش‌هایی از این مستند مسلم منصوری با هدایت گفت‌وگو می‌کند و از او می‌پرسد و پاسخ هدایت را از نوشته‌هایش درمی‌یابد. می‌گوید تلاش کردم با استفاده از زبان و بیان هدایت جامعه و سیاست ایران را انتقاد کنم. او معتقد است که اندیشه‌های هدایت به رویدادهای امروز جامعه ایران نیز صدق دارد.
در این مستند او با هیچ صاحب‌نظری یا نویسنده شناخته ایرانی گفت‌وگو نکرده و متن را با استفاده از گفته‌های خود هدایت تهیه کرده است. می‌گوید این کار او عمدی بوده و باور دارد که تا حال روزگار و فعالیت صادق هدایت به جامعه ایرانی وارونه معرفی شده. می‌گوید وقت آن است که صادق هدایت را از نگاه خود او در نوشته‌های بدون سانسور او پیدا کنیم.
برای بینندگان هلندی این فیلم جالب بود بدانند که آیا صادق هدایت به هلند نیز سفر کرده و یا این که در عین حال نوشته‌های او بدون سانسور در داخل ایران قابل دست‌رسی هست؟ آنها همین‌طور از این پرسیدند که چرا صادق هدایت به تمام کسانی که می‌خواستند به او کمک کنند، تردید داشته و آیا این سوءظن او نشانه ابتلای او به پارونویا نیست؟ مسلم منصوری گفت، او چنین نشانه‌ای در نوشته‌های هدایت پیدا نکرده و تنها به عنوان یک هنرمند خواسته آزاد و بدون وابستگی به هیچ یک گروه سیاسی به نوشتن خود ادامه بدهد.

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com