می‌گویند خنده بر هر درد بی‌درمانی دواست! البته شاید این مَثَل کمی اغراق‌آمیز باشد اما قطعاً خندیدن فواید زیادی برای سلامت جسم و روان دارد. خنده ابزار قدرتمندی برای کاهش استرس، تنش روحی و حتی دردهای جسمی است.
خندیدن از ته دل، علاوه بر اینکه تنش جسمی را از بین می‌برد، به کاهش استرس نیز کمک می‌کند و سبب می‌شود تا ۴۵ دقیقه پس از خنده، عضلات در حالت آرامش باشند. در هنگام خندیدن حتی اگر خنده به‌صورت مصنوعی باشد در بدن اندورفین آزاد می‌شود که مسکن طبیعی ضد درد و استرس است.
خندیدن باعث بهبود عملکرد گلبول‌های قرمز خون و افزایش جریان خون می‌شود که می‌تواند به پیشگیری از سکته قلبی و دیگر مشکلات قلبی کمک کند.
از فواید جسمانی خنده که بگذریم خندیدن برای روابط اجتماعی ما هم بسیار خوب است. وقتی در یک جمع می‌خندیم افراد احساس نزدیکی بیشتری به ما می‌کنند. همچنین در طول یک بحث تنش‌زا و یا وقتی که خشمگین هستیم و خطر یک دعوا بسیار نزدیک است، پیدا کردن دیدگاه طنز هر مسئله و خندیدن، به طرفین ماجرا کمک می‌کند تا هم تنش و خشم خود را تخلیه کنند و هم فرصت این را داشته باشند تا پس از تخلیه احساسات خود به مشکل پیش رو از زاویه دید جدیدی نگاه کنند.
اما چگونه بخندیم؟
همیشه موضوعی برای خندیدن وجود دارد. سپری کردن یک بعدازظهر شاد با دوستان و خانواده و یا تماشای فیلم‌ها و سریال‌های طنز می‌تواند پیشنهادهای خوبی باشند. جالب است بدانید حتی اگر دلیلی برای خنده ندارید اما با اجبار لبخند بزنید، پس از چند دقیقه این لبخند به لبخندی واقعی تبدیل می‌شود زیرا مغز در پی فعال شدن عضلات مربوط به خندیدن دقیقاً همان هورمون‌هایی را تولید می‌کند و که وقتی به‌صورت واقعی می‌خندیم، تولید می‌شوند.
خوشبختانه لبخند زدن عملی مسری هم هست. وقتی کسی می‌خندد معمولاً هرشخصی که در کنار او قرار دارد نیز ناخودآگاه می‌خندد و این خندیدن جمعی سبب افزایش بیش از پیش انرژی مثبت و شادی می‌شود.
پس خندیدن را جدی بگیرید و هر لحظه‌ی مناسبی را حتی اگر شده برای یک لبخند کوچک از دست ندهید.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com