هشت نظامی بازنشسته شیلی به اتهام دست داشتن در قتل ویکتور خارا، شاعر، ترانه‌سرا و آوازخوان شیلیایی، در جریان کودتای ۱۹۷۳ ژنرال پینوشه در این کشور به ۱۵ سال زندان محکوم شدند…

ویکتور خارا، شاعر، ترانه‌سرا و آوازخوان شیلیایی (۱۹۷۳ – ۱۹۳۲)

به‌گزارش رویترز، نهمین متهم این پرونده به اتهام پنهان کردن این قتل به پنج سال زندان محکوم شد.

پس از کودتای ۱۹۷۳در شیلی به دست ژنرال آگوستو پینوشه، ارتش پنج هزار تن از مخالفان و دگراندیشان را بازداشت کرد و به استادیوم سانتیاگو انتقال داد. در میان بازداشت‌شدگان ویکتور خارا هم همراه با چند دانشجوی رشته‌های فنی بود. در این ورزشگاه استخوان‌های دست و انگشت‌های او را شکستند و در روز ۱۶ سپتامبر همان سال جسد تیرباران شده او را در کنار خیابان پیدا کردند.

جوآن خارا، همسر ویکتور خارا در سال ۱۹۷۳ جنازه همسرش و پدر دو دخترش را در سکوت خبری به خاک سپرد. در سال ۲۰۰۹ اما گور ویکتور خارا را نبش قبر کردند و پس از کالبدشکافی جسد، پزشکی قانونی اعلام کرد که ویکتور خارا با شلیک ۴۴ گلوله به قتل رسیده است. افزون بر این بیش از ۱۲ مورد شکستگی استخوان نیز در اثر شکنجه‌های پیاپی گزارش شد.

در مراسم خاک‌سپاری پیکر کالبدشکافی‌شده و تجزیه شده ویکتور خارا در دسامبر ۲۰۰۹ بیش از سه هزار نفر شرکت کردند.

ویکتور خارا در یک خانواده فقیر کشاورز به دنیا آمده بود و گرایش‌های چپ داشت. او در سال ۱۹۶۶ نخستین آلبوم خود با نام Canto a lo Humano (خواندن برای انسان‌ها) را منتشر کرد.

آلبوم کاملی از ویکتور خارا:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com