سازمان حقوق بشر ایران؛ ۴ تیر ۱۳۹۷: سعید احدی، کودک-مجرم محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دست راست وی شکسته است.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ماه پس از ساعات اداری، ماموران گارد زندان رجایی شهر کرج، سعید احدی و یکی تن از دوستانش را با باتون و لوله‌های پلاستیکی آب مورد ضرب و شتم قرار دادند و درپی این موضوع دست راست سعید شکسته است.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “سعید به نگهبانی مراجعه کرده بود و تنها درخواستش این بود که وی را به انفرادی بفرستند چون این روزها حال خوبی نداشت و نمی‌توانست شلوغی داخل بند را تحمل کند. اما بجای اینکه به خواسته وی رسیدگی کنند، افسر نگهبان به نام کرمی به گارد زنگ میزند و گارد هم ابتدا با شوکر الکتریکی و سپس با باتون و لوله پلاستیکی آب سعید و دوستش را ضرب و شتم می‌کنند.”

ویدیوی دریافتی سازمان حقوق بشر از زندان رجایی‌شهر کرج که در آن سعید احدی دست شکسته‌اش را نشان می‌دهد

بنا بر تماسی که سازمان حقوق بشر ایران با خانواده سعید احدی داشت، وی متولد ۲۵ خرداد سال ۱۳۷۲ است و اواخر بهمن ماه سال ۱۳۸۸ در طی یک نزاع خیابانی با دوستش در پاسگاه نعمت آباد مرتکب قتل شده است. این بدان معناست که سعید در هنگام قتل ۱۷ سال سن داشته و مشمول ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید که از سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید می‌شود.

وکیل این کودک-مجرم بارها بر اساس ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید، درخواست اعاده دادرسی را مطرح کرده، که هربار به دلایل نامعلومی رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی وی به تعویق افتاده است.

لازم به یادآوری است که، پیمان نامه حقوق کودک که ایران نیز از امضا کنندگان آن بشمار می‌رود به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود.

در سال ۲۰۱۷ دستکم پنج کودک-مجرم در زندان‌های ایران اعدام شدند. همچنین در ماه ژانویه سال جاری نیز دستکم سه کودک-مجرم در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com