در گذشته در مورد تأثیر مثبتی که حیوان خانگی می‌تواند بر سلامت روان افراد بگذارد صحبت کردیم.

https://t.me/rainbowhelp/1968

امروز قصد داریم در مورد نحوه انتخاب حیوان خانگی مناسب صحبت کنیم.

در بیشتر موارد، شخصی که تصمیم می‌گیرد یک حیوان خانگی داشته باشد در ذهن خود حیوان خاصی را مد نظر دارد اما جدا از علاقه شخصی فرد در اینکه چه حیوانی دوست دارد نکته خیلی مهم آن است که آیا او شرایط نگهداری حیوان خانگی مد نظر خود را دارد؟

متأسفانه وقتی افراد شتاب‌زده و بدون در نظر گرفتن شرایطشان، اقدام به آوردن حیوان خانگی می‌کنند کسی که بیشترین ضرر را می‌بیند، حیوانات بی‌گناه هستند. به‌خصوص گربه‌ها و سگ‌ها که بعد از مدتی در خیابان به حال خود رها می‌شوند. به همین دلیل، اقدام به آوردن یک حیوان خانگی باید با برنامه‌ریزی و مسئولیت‌پذیری فرد انجام بگیرد.

اولین موردی که باید به آن توجه کنید فضای منزلتان است. آیا منزل شما حیاط دارد؟ حیواناتی مانند سگ‌ها نیاز به فضای باز امن برای دویدن و بازی کردن دارند. گربه‌ها هم به‌طور معمول از اینکه بتوانند در یک فضای باز حرکت کنند لذت می‌برند. حیوانات دیگر مانند خرگوش و یا خوکچه هندی هم برای سالم ماندن نیاز به فضای باز کافی دارند.

مورد بعد میزان فعالیت خود شما است. سگ‌ها بنا بر سن و جثه و نژادشان نیاز به حداقل زمانی برای پیاده‌روی و ورزش دارند. آن‌ها همچنین همراهی با انسان‌ها را دوست دارند. اگر شما فردی هستید که پیاده‌روی روزانه را دوست ندارید یا وقت آن را ندارید، شاید بهتر باشد به دنبال داشتن یک سگ نباشید.

همچنین باید توجه کنید که چه میزان ساعت در روز را می‌تواند به حیوان خود اختصاص بدهید؟

حیوانات نیازهایی دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود: آب و غذا دادن، تمیز کردن محل دفع و محل زندگی‌شان، شست و شو، معاینه دام‌پزشکی، تربیت کردن و بازی کردن با آن‌ها مواردی هستند که باید در نظر گرفت. البته بنا بر نوع حیوان خانگی، زمان مربوط به هرکدام از این موارد کم و زیاد می‌شود؛ مثلاً شما نیاز ندارید ماهی خود را برای گردش بیرون ببرید! اما سگ‌ها و گربه‌ها نیاز به همراهی و سرگرمی روزانه دارند. اگر سگی مجبور شود ساعت‌های زیادی تنها باشد این حیوان را مضطرب و پریشان می‌کند.

مورد بعد بودجه شما است. چقدر حاضرید و می‌توانید برای حیوان خانگی خود خرج کنید؟ هزینه‌های غذا، وسایل سرگرمی، واکسن و موارد احتمالی دیگر را در نظر بگیرید. اگر بودجه محدود دارید، حیوان پرخرج را انتخاب نکنید زیرا اگر برای مدیریت خرج و مخارج مثلاً از نوبت واکسن او صرف نظر کنید این نهایت بی‌مسئولیتی است.

و نکته آخر میزان اطلاعات شما از حیوانی که می‌خواهید داشته باشید است. قبل از خرید حیوان خانگی در رابطه با گونه و نژاد و دیگر نیازهای او تا می‌توانید تحقیق کنید. ممکن است شما در یک منطقه بسیار سرد زندگی ‌کنید و حیوان مورد نظر شما نژاد متعلق به مناطق گرمسیری باشد.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com