شهروند ـ فرح طاهری: روز ۱۷ می روز جهانی مقابله با تبعیض علیه اقلیت های جنسی نامیده شده است. در آستانه ی این روز، سازمان زنان ایرانی انتاریو با همکاری مادران رنگین کمان روز یکشنبه ۱۳ می در سالن اجتماعات شهرداری نورت یورک برنامه ای برگزار کردند بسیار متنوع و آگاهی دهنده. مهرنوش احمدی از سازمان زنان ایرانی انتاریو و نیاز سلیمی از سوی مادران رنگین کمان، گردانندگی برنامه را برعهده داشتند.

در این برنامه دکتر هایده مغیثی، استاد بازنشسته دانشگاه یورک، پژوهشگر و عضو آکادمیک بنیاد ترودو در مورد “همجنس گراستیزی، سکسیسم، حقوق بشر” سخنرانی کرد و شادی امین پژوهشگر و نویسنده که از آلمان میهمان برنامه بود، درباره ی “جنسیت، سیاست، اخلاق” سخن گفت.

اجرای موسیقی سایه اسکای، خواننده ی رپ، و نوازندگی گیتار توسط خشایار غلامی از دیگر برنامه های این روز بود. همچنین نمایشگاه عکس و نقاشی از هنرمندان مقیم تورنتو و نمایش دو ویدیو کلیپ کوتاه بخش تصویری برنامه را تکمیل کرد.

دکتر مغیثی ضمن بااهمیت خواندن برگزاری چنین برنامه هایی برای به چالش کشیدن تابوهایی که در فرهنگ ایران سخت و نهادینه شده، گفت: به نظر من، در این حدود یک دهه گذشته، بسیاری از تابوهای اخلاقی و فرهنگی و جنسیتی و بسیاری از محرمات جنسی در حال درهم شکستن است. در جوامع ایرانی خارج از ایران در مورد مسئله ی همجنس گرایی و هموفوبیا خیلی صحبت و فعالیت شده، در داخل ایران این تابوشکنی حتی بیشتر است با توجه به اینکه حکومت اسلامی مقررات گاه من درآوردی اسلامی را به شدت و مداوم در فرهنگ جامعه تزریق می کند. در مورد مسئله ازدواج سفید، کم اهمیت شدن مسئله ی بکارت و … همه ی اینها بسیار امیدبخش است. و البته مهمترین عامل افزایش فعالیت کسانی ست که هویت جنسی متفاوتی از آنچه که در جامعه پذیرفته شده دارند و با فعالیت هایشان و نوشته ها و سخنرانی هایشان جامعه را به چالش می طلبند.

دکتر مغیثی بر سه نکته در سخنرانی اش تأکید داشت، یکی وجود همجنس گرایی در طول تاریخ ایران که تا این اواخر کاملا انکار می شده. دوم مسئله ارتباط جنسیت گرایی با سکسیسم و سوم مسئله ی حق عشق ورزی با همجنس که از حقوق بشری ست. او تأکید کرد، هر آنکس که معتقد به حقوق دمکراتیک، به دمکراسی و به حقوق بشر هست، طبیعتا نمی تواند در این مورد با تعصبات تاریخی خودش مقابله نکند.

دکتر مغیثی سپس هر یک از این نکات را شکافت و گفت: در تمام ادیان ابراهیمی نفرت از همجنس گرایی وجود داشته. در آرای زرتشتی از همجنس گرایی به عنوان یک کار شیطانی نام برده شده، اما به قول سیروس شمیسا شاهدبازی و غلام بارگی در فرهنگ ایران همیشه وجود داشته.

سخنران سپس نمونه هایی از آثار نظم و نثر دوران قاجار ارائه داد.

سخنران از نمونه هایی که ارائه کرد چنین نتیجه گرفت که “تنوع و تکثر جنسیتی همیشه در ایران وجود داشته، اما به عنوان بدیهی ترین حق یک فرد پذیرفته نبوده و هنوز هم پذیرفته نیست و طبیعتا نقش مذهب بسیار تعیین کننده است.”

او افزود، در جامعه ی ما که الان در تسلط شریعتمداران اسلامی ست، اگر مسئله امر به معروف و نهی از منکر را در نظر بگیریم، به این معنی ست که تمام جامعه خود را مسئول رفتارهای اخلاقی و جنسیتی فرد میدونه و می خواهد مداخله کند و وظیفه ی اخلاقی و اسلامی خودش می داند که دخالت کند.

سخنرانی کامل دکتر هایده مغیثی را اینجا بشنوید.

سخنرانی دکتر مغیثی را اینجا ببینید.

نوبت به بخش موسیقی رسید. اول اجرای گیتار توسط خشایار غلامی بود. خشایار غلامی از ۱۱ سالگی شروع به نواختن پیانو کرد. در ۱۷ سالگی برای تحصیل در رشته پزشکی به مجارستان رفت، در آنجا به علاقه اش به سینما پی برد و یک مستند ساخت به نام حقیقت تحریف شده. او اولین آلبوم خود را به نام آکواریوم در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد و هم اکنون روی آلبوم جدیدش کار می کند.

پس از گیتارنوازی خشایار،  جدیدترین ویدیو موزیک سایه اسکای پخش شد و پس از آن سایه بدون موسیقی چند ترانه ی رپ اجرا کرد.

سایه اسکای در سال ۱۳۶۸ در تهران در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد و بزرگ شد. ۱۴ ساله بود که متوجه شد همجنسگرا (لزبین) است ولی از ترس جان، این موضوع را از همه پنهان کرد. به دانشگاه رفت و مهندسی الکترونیک خواند. دانشجوی زرنگی بود و در المپیادهای مختلف مثل زبان، فیزیک و شیمی شرکت کرد و جایزه های زیادی گرفت.

در ۱۸ سالگی شروع کرد به خواندن رپ روی اشعاری که خودش سروده بود. یکی از دلمشغولی هایش شعر بود و در مسابقه شعر تهران مقام دوم را به دست آورد.

او در مهمانی های زیرزمینی می خواند و در خفا آهنگ هایش را ضبط و تولید می کرد. ترانه هایش در ارتباط با همجنس گرایان، تغییرجنسیت داده ها و لزبین هایی ست که در ایران زندگی می کنند.

سایه در سال ۲۰۱۱ به عنوان پناهنده سیاسی از ترکیه به کانادا آمد. سایه از زمانی که به تورنتو آمده در زمینه ی مددکاری اجتماعی با چندین سازمان مردم نهاد کار کرده است. در زمینه ی موسیقی اجراهای بسیاری در کانادا و اروپا داشته. سایه اسکای برای تلاش هایش برای جامعه ال جی بی تی کیوLGBTQ، در سال ۲۰۱۳ جایزه ی بهترین هنرمند تازه وارد را گرفته است.

در این بخش برنامه، نیاز سلیمی مادران رنگین کمان را به حاضران معرفی کرد: … پس از معرفی رمان فرشته مولوی به نام تاریکخانه ی آدم تصمیم گرفته شد تا برای آگاهی سازی جامعه ی ایرانی گروهی به نام مادران رنگین کمان شکل بگیرد، چون این افراد کوئیر فرزندان ما دگرجنس گراها هستند و این وظیفه ی ماست که در یک جایی بایستیم، صدامون رو بلند کنیم، افق دیدمون رو باز بکنیم، قلبمون رو باز کنیم، شعورمون رو به کار بگیریم و بپذیریم که می باید از فرزندانمون، از خواهر و برادرهامون حمایت بکنیم. این شروع مادران رنگین کمان بود.

نیاز افزود: انتظار می رود که افراد همسن من، دگرجنس گراها، بیشتر به ما بپیوندند. ما کارهای زیادی کرده ایم، برنامه های مختلف داشتیم، صفحه ی فیسبوک داریم و مطالبی تهیه و ترجمه شده و کارهای گرافیکی و ویدیو روی سایت داریم و از سازمان زنان تشکر می کنم که فضایی برای ما به وجود آورد که ما بتوانیم با جامعه بیشتر در تماس باشیم. یکی از کارهای مشترکمان فیلمی ست که الان مشاهده می کنید. از هنرمند عزیزی که امروز اینجا حضور نداره، پیمان سهیلی، یکی از برجسته ترین فیلمبردارها و عکاس ها و کارگردان های هنری این شهر است که کارهای درخشانی کرده و جوایز بسیاری برده، برای این فیلم تشکر می کنم. پیمان سهیلی کارگردان، فیلمبردار و تدوین فیلم را  برعهده داشته است.

این فیلم را اینجا ببینید.

سخنران دوم، شادی امین بود. شادی امین از مدیران سازمان عدالت برای ایران و مسئول و هماهنگ کننده شبکه ی لزبین ها و ترنس جندرهای ایرانی (شش رنگ) است. او نویسنده ی کتاب جنسیت ایکس است که حاصل سه سال تحقیق درباره ی وضعیت جامعه ی ال جی بی تی در ایران است. او مترجم کتاب قدرت و لذت است. همکاری با شادی صدر فعال فمینیست در تحقیق و انتشار کتاب “جنایت بدون عقوبت” ، از دیگر فعالیت های شادی امین است.

شادی امین گفت، قبل از اینکه سخنانم را شروع کنم یک تشکر ویژه می کنم از دوستان انتاریو و تورنتو برای حمایت بی دریغشون در سه سال گذشته ای که من و شش رنگ مورد حملات تخریبی سایبری بسیار قوی بودیم. یک وبسایت با ۶۱ مطلب تخریبی علیه من درست شد در مورد اینکه چندین مورد تجاوز داشتم، پولشویی داشتم، فساد مالی داشتم، آزار و تهدید پناهجویان را داشتم، و امروز میتونم اینجا بایستم و اینها را به زبان بیارم. که در سه سال گذشته نمیتونستم به زبان بیارم. برای اینکه نمیدونستم چه جوری باید بگم که این یک سیاست تخریبی گسترده و سازمان یافته است که در عرض یک سال انجام شد، و خوشبختانه موفق شدیم با یک متخصص فن آوری اطلاعات کسی را که پشت این وبسایت بود پیدا کنیم. متاسفم که بگم آن فرد نه تنها مقیم اینجا بود، بلکه عضو جامعه ی ال جی بی تی ایرانی اینجا بود. شکایتی را به دادگاه انتاریو تسلیم کردم. سه سال زحمت بسیار کشیدم. ترجمه، تماس دائم با وکیل، یافتن کسانی که شهادت بدهند، اثبات تمام اینها، و ضربه ای که به جامعه ال جی بی تی در این رابطه زده شد و خوشحالم بگم که حکم نهایی دادگاه صادر شد و در آنجا گفته میشه که بی تردید مطالب این وبسایت علیه شادی امین افترا هست و گفته میشه که با توجه به ادله ی موجود آرشام پارسی مسئول است.

شادی امین از آسیب های روحی و روانی این عمل گفت و اینکه نیاز است در مورد افترا و حملات سایبری، جلسات جداگانه ای تشکیل شود و موضوع شکافته شود. این مسئله ی خیلی مهمی ست و فقط ۲۶ مورد خودکشی در آمریکا در رابطه با قلدری سایبری صورت گرفته است.

شادی امین به سخنرانی اش پرداخت و از جامعه ی اقلیت جنسی گفت و از نقش افراد در ارتباط با اعضای این جامعه گفت.  او سپس درباره ی هویت جنسی و از گذر از هویت های جنسی ایستایی که در ذهن هر یک از ما وجود دارد، گفت.

سخنان کامل شادی امین را اینجا بشنوید.

از دکتر فخری افشاری رئیس سازمان زنان ایرانی انتاریو دعوت شد تا گزارش کمیته ال جی بی تی کیو سازمان زنان را بخواند.

خانم پریسا حبیبی از سازمان زنان هماهنگ کننده برنامه ال جی بی تی کیو، اسامی افرادی را که داوطلبانه با این برنامه همکاری داشتند برای اهدای تقدیرنامه و عضویت افتخاری سازمان زنان خواند.

پایان بخش این برنامه پذیرایی بود در سالنی که نمایشگاهی از نقاشی ها و عکس های جامعه ی ال جی بی تی کیو برقرار بود.

منبع: شهروند

تصاویر: شهروند

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com