“هر شخصی فارغ از اینکه چه جنسیتی دارد ممکن است خشونت خانگی و یا خشونت در یک رابطه صمیمی را تجربه کند.”

توجه به جمله قبل بسیار مهم است زیرا باوجود اینکه بارها و بارها این جمله گفته ‌شده و همه می‌دانیم که در “قربانی آزار بودن” شرم و تحقیری وجود ندارد بلکه فرد آزارگر است که باید از عمل زشت خود احساس شرم کند؛ اما متاسفانه در واقعیت مردان همجنس‌گرای قربانی خشونت خانگی احتمال بسیاری بیشتری دارد تا سکوت خود را حفظ کنند.

علت‌های زیادی برای حفظ سکوت مردان همجنس‌گرا می‌توان نام برد. یکی از این علت‌ها ترس از مواجهه با تبعیض و همجنس‌گرا ستیزی و نبود سازمان‌های حامی است که در صورت بروز حادثه، فرد بتواند از آن‌ها درخواست کمک کند.

علت دیگر می‌تواند تفکرات مردسالارانه حاکم بر جامعه باشد که عموماً این فکر را تقویت می‌کنند که مردان نمی‌توانند در یک رابطه صمیمی قربانی خشونت باشند و این تفکر اشتباه سبب می‌شود تا قربانی از ترس اینکه حرف او را باور نکنند یا او را تحقیر کنند، سکوت کند.

ماندن در یک رابطه خشونت‌آمیز می‌تواند به‌راحتی باعث ایجاد مشکلات سلامت روان از جمله اضطراب، افسردگی و ناامیدی شود. می‌تواند فرد را دچار اعتیاد به الکل، سیگار یا دیگر مواد مخدر کند و از او شخصیتی عصبی، درمانده و ناتوان بسازد.

افرادی که بنا به دلایل زیادی نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند گرایش جنسی خود را آشکار کنند، احتمال بیشتری دارد که پس از بروز خشونت سکوت خود را حفظ کنند. به‌خصوص در کشوری مانند ایران که روابط همجنس‌گرایانه جرم محسوب می‌شود و این به آزارگر قدرت می‌دهد تا تصور کند که با خیال راحت می‌تواند بر قربانی خود حکمرانی کند.

اگر شما مردی همجنس‌گرا هستید که قربانی خشونت خانگی هستید، مهم‌ترین قدم برای شما این است که خشونتی که به شما می‌شود را به رسمیت بشناسید و آن را با کلماتی مثل “دعوای معمولی بین دو شریک زندگی” یا “تقصیر خودم است” توجیه نکنید.

دومین قدم این است که بدانید شما تنها کسی هستید که قدرت تغییر شرایط زندگی‌تان را دارید پس شروع به صحبت کنید! از موقعیت خود نزد دوستان مورد اعتماد و مشاور متخصص صحبت کنید و از آن‌ها برای پایان دادن به این خشونت و دریافت راهکار مناسب کمک بخواهید.

در این رابطه بخوانید:

خشونت خانگی در میان اقلیت های جنسی  

سوء‌استفاده عاطفی

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com