تابوت بازار صابر، شاعر نامی تاجیک، دیرشب ساعت سه از آمریکا به فرودگاه شهر دوشنبه آورده شد. مسافران هواپیما در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفتند که حتی آنها نیز خبر نداشتند که ساعت‌ها همراه با تابوت شاعر در آسمان‌ها بوده‌اند. شاهدان عینی می‌گویند که حدود بیست سی نفر برای استقبال جسد شاعر و همراهان او، در فرودگاه منتظر بودند. به گفته آنها تنها چند مقام دولتی حضور داشتند تا تابوت شاعر را به منزل خود او در “قریه بالا” در شهر دوشنبه، همراهی کنند.

امروز، چهاردهم ماه مه، این ماشین باربر تابوت بازار صابر، شاعر نامی تاجیکان را به سوی قبرستان “لوچاب” برد.

 

در حالی که برخی از مقامات و چهره‌های فرهنگی کشور سوار گران‌ترین ماشین‌های مارک خارجی، مثل جیپ و مرسدس خود را قبل از شاعر به قبرستان رسانده بودند.

 

این جوانان بی‌شک “فرمان از بالارسیده” را انجام می‌دهند اما بسیاری از کاربران و طرفداران شعر بازار صابر و بی‌طرفان عدالت‌خواه شبکه‌های اجتماعی، در حال بحث و پرسش‌اند که چه طور شاعر ضد دین و ضد خدای تاجیکان، به شیوه اسلامی و به این طریق تحقیرآمیز به خاک سپرده شد؟ چه کسی تصمیم گرفت؟ آیا شاعر خود چنین خواسته بود؟ ایا چنین انتظار داشت که تن بی‌روح او را در وطن استقبالش می‌کنند؟

 

انتظار می‌رفت که مراسم دفن بازار صابر، نه سه دقیقه، بلکه چندین ساعت و در حضور هزاران از اهل سخن و ساکنان شهر دوشنبه برگزار بشود.

 

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌پرسند، چرا جنازه شاعر از مسجد سر درآورد و چرا تنها تنها سه دقیقه طول کشید این مراسم؟

 

 

گروه دیگری می‌پرسند: آیا بازار صابر، شاعر ضد اسلام و ضد دین تاجیک، لحظه آخر مسلمان شد یا وصیت او زیر پا شد؟

عکس‌ها از رادیو آزادی، اخبار و صفحه فیسبوکی زلیخا یوسف

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com