اگر کسی بتواند تفاوت زندگی میلیون‌ها خانوار را قبل و بعد از برجام نشان دهد، آن‌گاه شاید این الم‌شنگه بر سر خروج امریکا از برجام برای کارگران قابل درک شود.

وقتی سهم کارگران از «پیشابرجام» تحریم‌ها بود و از «پسابرجام» افزایش ارز و سقوط آزاد قدرت خرید، باید یقین دانست با خروج امریکا از برجام قرار نیست چیزی «بدتر» شود، بلکه همان افتضاح همیشگی کما فی‌السابق ادامه پیدا می‌کند.

بیانه ترامپ در عین حال جانِ تازه‌ای به “رژیم چنجی‌”هایی داد که برای سرنگونی رژیم دخیل به امریکا و همپیمانانش بسته‌اند تا دموکراسی از نوع افغانستان و عراق و سوریه را صادر کنند و هم فرصتی به حکومت ایران و خصوصاً ماله‌کشان اصلاح‌طلب داده تا از همین الآن هرگونه فلاکت را به گردن بدبیاری و بازگشت تحریم‌ها بیندازند!

در این میان تکلیف سپاه هم با انبوهی تجربه دور زدن تحریم و ساخت اسکله مخفی و غیره روشن است و فقط می‌مانند کارگران.

خروج یا عدم خروج از برجام موضوع ج.ا و رقبا و شرکایش است؛ شورش دی‌ماه اما نشان داد که مسأله طبقه کارگر بی‌اعتنا به توافقات بالایی‌ها، سرنگونی از پایین است. نه برجام یا نقض آن، که حضور مستقل طبقه کارگر برای کوبیدن میخ آخر به تابوت رژیم سرمایه‌داری اسلامی است که تمام محاسبات را برهم خواهد ریخت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com