تصویر: گزارش نشریه انگلیسی «وکلای کانادا، رویترز» از حکم دادگاه کانادا در محکومیت آرشام پارسی در انتشار افتراهای فاحش علیه شادی امین.

نشریه انگلیسی «وکلای کانادا، رویترز» گزارشی به چاپ رسانده است از حکم دادگاه کانادا در محکومیت #آرشام_پارسی مقیم تورنتو، بخاطر حملات سایبری افترا و تخریب علیه #شادی_امین، فعال حقوق ال‌جی‌بی‌تی و حقوق بشر.

ترجمه این گزارش را در زیر می‌خوانید:

کُری وانلس، وکیل شادی امین از دفتر وکالت کلیپن‌اشتاین، می‌گوید اثبات هویت سازنده یک وب‌سایت اغلب دشوار است. Photo: CanadianLawyer-ThomsonReuters

یک فعال حقوق ال‌جی‌بی‌تی ایرانی مقیم آلمان موفق شد در پرونده شکایت از افتراهای فاحش در دادگاهی در کانادا پیروز شود. دادگاه حکم داد که متهم به احتمال بسیار قوی مسئول مطالب اینترنتی ناشناس افتراآمیز می‌باشد.

شادی امین،… شکایتی علیه آرشام پارسی که با نام علیرضا ابریشمی نیز شناخته می‌شود، به دادگاه تورنتو تسلیم کرد، چرا که وی باور داشت “پارسی” در پشت مطالب اینترنتی ناشناس در وبسایت‌های متعدد و نامه‌های ارسال‌شده به عفو بین‌الملل و بی‌بی‌سی قرار دارد. پارسی، که یک فعال ال‌جی‌بی‌تی ایرانی مقیم تورنتو است، همچنان ادعا می‌کند که مسئول آن مطالب نیست. امین می‌گوید میگوید این مطالب ناشناس به فعالیت حرفه‌ای او و روابط شخصی‌اش صدمه زده است.

 

شادی امین می‌گوید «این مطالب در تمام روابطم با همکارانم،‌ باخبرنگاران، با تمام سازمان‌ها به من ضربه زد، همیشه یک چیزی بین من و دیگران بود.»

وی ادامه می‌دهد: «من می‌دانستم که افراد بسیاری این مطالب کثیف را خوانده‌اند و می‌دانستم که خیلی‌هایشان از من چیزی در این باره نمی‌پرسند، اما می‌توانستم در چشم‌هایشان ببینم که همیشه سوال بزرگی در ذهنشان وجود داشت.»

این مطالب شادی امین را به پول شویی، هموفوبیا و خشونت جنسی و موارد جدی دیگر متهم می‌کردند. پس از سه سال انتشار مطالب ناشناس، امین از یک دوست متخصص فناوری اطلاعات خواست تا وب‌سایت‌های تخریبی را ردیابی کند. آن‌ها سپس دریافتند که این وب‌سایت تحت حساب کاربری وبسایت اینترنتی متعلق به آرشام پارسی ساخته شده است. در دادگاه کارشناسی از یک شرکت بسیار معتبر کانادایی در دادگاه حاضر شد و شهادت داد که این وب‌سایت احتمالا به وب‌سایت دیگری که در اختیار آقای پارسی است وابسته است.

کُری وانلس (Cory Wanless)، وکیل شادی امین از دفتر وکالت کلیپن‌اشتاین (Klippensteins Barristers and Solicitors) می‌گوید از حکم دادگاه راضی است چرا که اغلب اثبات هویت سازنده یک وب‌سایت بسیار دشوار است. «راه‌اندازی وب‌سایتی که غیرقابل ردیابی باشد با اندکی دانش فنی تقریبا کار آسانی است.»

وی ادامه می‌دهد: «این که از شرکت‌های اینترنتی بخواهید اطلاعاتی به شما بدهند که برای پیگرد قانونی فرد مسئول وب‌سایت تخریبی ناشناس احتیاج دارید فرایندی بسیار دشوار، بسیار هزینه‌بردار و اغلب ناموفق است.»

آرشام پارسی -که در دادگاه به عنوان متهم حاضر شده بود- به این ارتباط خود با وب‌سایت تخریبی اذعان کرد، اما در طول دادرسی چنین ادعا کرد که حتما هک شده است، یا اینکه فرد دیگری در واقع این مطالب را نوشته است. قاضی کریستوفر اشبی در حکم نهایی خود پارسی را با ادله کافی مسئول مطالب ناشناس تشخیص داد، چرا که او ثابت نکرد که هک شده بوده و همچنین ثابت نکرد که فرد دیگری آن مطالب را در وب‌سایت او نوشته است. به حکم قاضی پارسی باید خسارتی معادل ۲۵ هزار دلار (بالاترین میزان خسارت ممکن) را به شادی امین بپردازد.

بهروز آموزگار، وکیل پارسی، می‌گوید هرچند که حکم دادگاه بوسیله قاضی اشبی را محترم می‌شمارد، اینکه حکم دادگاه بر اساس توزان ادله موجود صادر شده است به این معنی است که دادگاه به طور قاطع اثبات نکرده است که پارسی همان کسی است که مطالب را نوشته است.

آموزگار درباره حکم دادگاه میگوید: «اگر هیچ شکی وجود نداشت، قطعا اینطور نمیشد. و البته من نمی‌گویم که حتما باید هیچ شکی وجود نداشته باشد، من فقط میگویم که این حکم به این معنی نیست که حتما بی‌شک موکل من مسئول بوده. موضع من این است که او نبوده.»

آموزگار می‌گوید منتظر است که پارسی تصمیم بگیرد که آیا به حکم دادگاه اعتراض خواهد کرد یا خیر.

شادی امین می‌گوید مطالب افتراآمیز انلاین به طور خاص به کار او لطمه وارد کرده است، چرا که افراد ال‌جی‌بی‌تی در ایران گروه آسیب‌پذیری هستند و تحت پیگرد قانونی قرار دارند. وی به عنوان یک تبعیدی با جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران کار می‌کند، و افرادی که او برای کمک به آن‌ها فعالیت می‌کند مجبورند از طریق اینترنت بفهمند که آیا او فردی قابل اعتماد و سالم برای همکاری است.

«هرکسی که نام مرا در اینترنت جستجو کرده با این مقالات کثیف روبرو شده و به این خاطر است که داشتن این حکم دادگاه بسیار مهم می‌شود، بنابرین وقتی آن‌ها در گوگل اسم مرا سرچ می‌کنند، این مقالات درباره حکم دادگاه حرف آخر را بزند.»

وانلس، وکیل امین، می‌گوید خوشحال است که توانسته به امین کمک کند تا اعتبار خود را برای ادامه فعالیت‌های اکتیویستی خود بازگرداند. «این برای او مهم است که بتواند فعالیت‌های خود را انجام دهد و به عنوان یک وکیل برایم مایه افتخار است که از او در دادگاه دفاع کرده‌ام و می‌بینم که عدالت اجرا شده است.»

 

لینک به گزارش در وبسایت «وکلای کانادا، رویترز»:

http://www.canadianlawyermag.com/author/michelle-cuthbert/iranian-activist-awarded-defamation-damages-after-anonymous-web-harassment-15675

اطلاعات بیشتر:

آرشام پارسی مقیم تورونتو، مسئول ایجاد وب‌سایت افترا علیه شادی امین، به حکم دادگاه تورونتو محکوم به پرداخت ۲۵،۰۰۰ دلار خسارت شد

Canadian Court finds Torontonian Arsham Parsi liable for egregious defamations on anonymous website attacking Iranian world-wide human rights activist Shadi Amin, and orders $25,000 in damages

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com