سازمان حقوق بشر ایران، (۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷): رامین حسین‌پناهی بعد از ظهر روز گذشته با توقف اجرای حکم به بند خود بازگشت و امروز با وکیل خود ملاقات کرد، با این وجود خطر اعدام این زندانی سیاسی همچنان وجود دارد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، بعد از ظهر روز گذشته، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه رامین حسین‌پناهی با توقف اجرای حکم اعدام از سلول انفرادی بند قرنطینه زندان مرکزی سنندج به بند خود بازگشت و طی روز جاری موفق شد با وکیل خود دیدار کند.

سازمان حقوق بشر ایران معتقد است این حکم با کمک فشار افکار عمومی و تلاشهای حقوق بشری متوقف شده است و این تلاش‌ها تا زمان نقض پرونده و بررسی مجدد آن در یک دادگاه عادل باید ادامه پیدا کند.

حسین احمدی‌نیاز، وکیل رامین حسین‌پناهی در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «تا زمانی که حکم رامین حسین‌پناهی لغو نشود، نگرانی و استرس در باب اعدام وی وجود دارد. ایشان هنوز زیر تیغ اعدام قرار دارد و باید تلاش شود حکم این متهم سیاسی نقض شود.»

وی همچنین افزود: «فی الواقع آنچه موجب نگرانی شده است، روند دادرسی ایشان بود که منطبق با قانون نبود. برای نمونه پرونده در ۲۰ اسفند ۹۶ به دیوان عالی کشور ارجاع می‌شود و در ۲۳ و یا ۲۴ فروردین ۹۷ یعنی قریب به یک ماه حکم بلافاصله تایید و صادر می‌شود. این منطبق با یک دادرسی منصفانه و عادلانه نیست. می‌بایستی قضات با دقت فراوان، حساسیت منطقه، اوضاع و احوال متهم، پرونده را مورد مطالعه قرار می‌دادند.»

رامین حسین پناهی روز جمعه ۲ تیر ماه به ضرب گلوله نیروهای سپاه زخمی و سپس بازداشت شد. ماموران سپاه مدعی شدند که وی با آن‌ها درگیری مسلحانه داشته است، ولی خانواده این زندانی موضوع درگیری مسلحانه را رد می‌کنند.

این زندانی سیاسی پس از تحمل ۲۰۰ روز بازداشت در سلول‌های انفرادی اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات نوزدهم دی‌ماه سال جاری به زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود.

گفتنی است، دادگاه رامین حسین پناهی روز ۲۵ دی ماه برگزار شد و در‌‌ همان نخستین جلسه وی به اتهام «بغی، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در کومله» به اعدام محکوم شد. حکم اعدام وی روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ماه، در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور به تأیید رسید و سپس وکیل این زندانی سیاسی تقاضای اعاده دادرسی کرده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com