زمان واندیشه(۷)آزادی اندیشه————————————————–
* زمان و اندیشه سلسله مطالبی است که در نشریه توانا(بعدا تعطیل شد) در موضوعات مختلف توسط اینجانب با نام مستعار علی میثمی به چاب می رسید.این قسمت در شماره۳۱در ۲۴اسفند۱۳۷۷ هفته نامه توانا درج شده است.که اینک برای استفاده و دسترسی کاربران به ترتیب و به شکل جداگانه مرتب در تریبون زمانه چاپ خواهم کرد.این هفتمین قسمت است.
قرآن مجید: فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هدیهم الله و اولئک اولولالباب.
مژده بر بندگانی که سخنها را می‌شوند و سپس بهترین آن را انتخاب می‌کنند. اینان را خداوند هدایت کرده است و آنانند دارندگان خردها
( سوره الزمر – آیه ۱۸)
امام خمینی : اسلام دین مستند به برهان و متکی به منطق است و ازآزادی بیان و قلم نمی‌هراسد و از طرح مطلب‌های دیگر که انحراف آنها در محیط خود آن مکتب‌ها ثابت و در پیش دانشمندان خودشان شکست خورده هستند باکی ندارد. شما دانشجویان نباید با پیروان مکتب‌های دیگر با خشونت و شدت رفتار ودرگیری و هیاهو راه بیندازید که می‌دانم نخواهید کرد و خود با آنان به بحث و گفت وگو برخیزید.
( صحیفه نور ج۹ – ص ۱۷۸ – ۳۱/۶/۱۳۵۸ )
شهید دکتر بهشتی : بیائید دورهم نشسته حرفهایمان را از نزدیک با هم بزنیم و انتقادات را مستقیماً به یکدیگر بگوئیم امروز که مانعی بر سر برخورد مستقیم و سازنده آراء وافکار وجود ندارد پیروزی انقلاب در گرو وحدت امت ماست این وحدت شعارمی‌خواهد اما تنها با شعارتأمین نمی‌شود راه می‌خواهد ما ازهمۀ روشنفکران‌های متعهد که دارای هر نوع فکر و سلیقه‌ای باشند دعوت می‌کنیم بیایند و با هم بنشینیم و بنشینند مطالب خود ر‌ا درمیان بگذارند و بحث آزاد باشد. آراء ما نباید تبدیل به عقیده شود، طرح و انتقادی را دارید آزاد در میان بگذارید.
(روزنامه کیهان ۵/۸/۱۳۵۸)
آیه الله خامنه‌ای : همه مؤمنان انقلاب باید بدانند فضای جامعه اسلامی فضای بازی است که همه می‌توانند آزادانه عقیده خود را ابراز کنند اینکه کسانی به شیوه‌هایی متوسل شوند و مردم را مورد آسیب قراردهند درست نیست این قبیل کارها مقدمات بلبشو و آنارشیسم دراجتماع و مقدمه استبداد است.
( روزنامه کیهان ۱۳/۱۱/۱۳۵۸)
حجه‌الاسلام ناطق نوری: کسانی که فکر می‌کنند اگر آزادی بیان و افکار باشد و انتقاد به مفهومی که بیان شد عنوان شود و عیوب دستگاهها گفته شود، این تضعیف و مخالفت با مجریان است، این دسته سخت در اشتباه هستند. چرا که همیشه زمینه استبداد و خفقان ازهمین جاها نشأت گرفته، لازم است مجریان مقداری تحمل انتقاد سالم و بیان مطالب را از طریق مطبوعات و رسانه‌ها و مردم داشته باشند.
( روزنامه رسالت ۸/۵/۱۳۶۵)
حجهالاسلام ناطق نوری : امروز هربحثی که تشنج ایجاد کند و دل مردم را بلرزاند و موجب شود که اعتقاد آنها سست گردد خیانت به اسلام و کشور است. نباید توطئۀ برخی دانه‌های مزدور یا کسانی که نمی‌دانند در برخی روزنامه‌ها چه کار می‌کنند موجب شود مردم نسبت به نظام و رهبری دچاردل سردی و بی‌تفاوتی شوند. آمریکایی‌ها و دشمنان انقلاب که از ولایت فقیه سیلی خورده‌اند هیچگاه دست از توطئه برنداشته و الان از طریق برخی روزنامه‌ها یا مجله وارد شده‌اند.
( روزنامه کیهان ( ۵/۶/۱۳۷۷)
محمد رضا باهنر، نماینده مجلس: آنهایی که می‌گویند تکثرگرایی، لیبرالیسم، صراط‌های مستقیم، توسعه سیاسی و سکولاریسم، یا می‌گویند باید مشکلات را با آمریکا حل کنیم، همه سراپا یک کرباسند. بحث تکثرگرایی وجامعه مدنی متعلق به قرن ۱۹ میلادی است و دیگردوران آن گذشته است.
( هفته نامه آبان شماره ۳۳)
حجهالاسلام فاکر نماینده مجلس : انسان برای این خلق نشده است که زندانی نفس تنگ نظرخود باشد.
( نشریه پیام انقلاب ش ۸۳ – ۱۰/۲/۱۳۶۲)
سردار سرلشگر محسن رضایی: ما خودمان به مطبوعات آزادی دادیم یک شبه هم می‌توانیم همه اینها را جمع کنیم. کسی به ما چیزی تحمیل نکرده.
( روزنامه اخبار ۱۰/۲/۱۳۷۷

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com