همایش بین المللی “حقایق تاریخی در صدمین سالگرد ظلمهای ارامنه: ظلمهای ارامنه در استان آذربایجان غربی ایران” در شهر آنکارا پایتخت جمهوری ترکیه به همت مرکز مطالعاتی تبریز و با کمک “معاونت ترکهای خارج از کشور و جوامع خویشاوند ترکیه” برگزار شد. در این همایش که روز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ و در سه نشست جداگانه در هتل بِرا در شهر آنکارا برگزار شد، سخنرانانی از جمهوری ترکیه، جمهوری آذربایجان و ایران به بررسی ظلمهای گروههای مسلح ارمنی در یکصد سال گذشته و قتل عام ترکان منطقه از سوی این گروههای مسلح پرداختند.

همایش “حقایق تاریخی در صدمین سالگرد ظلمهای ارامنه: ظلمهای ارامنه در استان آذربایجان غربی ایران” با یک دقیقه سکوت جهت ادای احترام به بنیانگذار جمهوری ترکیه مصطفی کمال آتاترک، شهدای جنگ رهایی بخش ترکیه، شهدای دنیای ترک در اقصی نقاط جهان و به دنبال آن خوانش سرودهای ملی جمهوری ترکیه و جمهوری آذربایجان آغاز گشت.

در ابتدای همایش دکتر محمدرضا هیئت مدیر مرکز مطالعاتی تبریز با خوشامدگویی به میهمانان، کارشناسان و اساتید دانشگاهی حاضر در همایش با اشاره به حوادث صورت گرفته در یکصد سال پیش در استان آذربایجان غربی و قتل عام ترکهای این استان توسط گروههای مسلح ارمنی و آسوری که منابع تاریخی و آرشیوی شمار این کشته شدگان را نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر ذکر می کنند به بیان لزوم و دلایل برگزاری این همایش پرداخت. دکتر محمدرضا هیئت در سخنان خود با بیان این مطلب که “امسال صدمین سالگرد تراژدی انسانی قتل عام ترکان در استان آذربایجان غربی توسط گروه های مسلح ارمنی و آسوری می باشد. در این قتل عام که فاجعه ای بزرگ برای تاریخ انسانیت به شمار می رود تنها در شهرهای اورمیه، سلماس و خوی در استان آذربایجان غربی نزدیک به ۱۳۰ هزار ترک منطقه توسط گروههای مسلح ارمنی و آسوری به قتل رسیدند. این رقم نزدیک به یک سوم جمعیت آن زمان منطقه بود و هدف از این قتل عام پاکسازی منطقه از ترکان و تحقق پروژه ارمنستان بزرگ بود.” بر لزوم توجه بیشتر اساتید و کارشناسان حوزه مطالعات تاریخی و اجتماعی بر این حادثه دردناک تاکید کردند.

پس از مدیر مرکز مطالعاتی تبریز، آقای جمال اونال رئیس انجمن فرهنگی آذربایجان در ترکیه به بیان دیدگاههای خود در خصوص نفرت تاریخی ارامنه و آسوریان از ترکان پرداختند. آقای اونال با اشاره به برخی از سخنان فرماندهان و تاریخنویسان ارمنی بیان داشتند که هویت سازی ملی گرایی ارمنی بر نفرت از ترکان جهان بنیان نهاده شده و در پس قتل عام ترکان در مناطق مختلف دنیای ترک در یک قرن اخیر این نفرت نژادپرستانه نهفته است.

پس از رئیس انجمن فرهنگی آذربایجان، پروفسور دکتر سما باروتجو اؤزاؤندر مدیر مرکز مطالعات اجتماعی و استراتژیک کؤک پشت تریبون قرار گرفتند. خانم اؤزاؤندر پس از تشکر از مدیر مرکز مطالعاتی تبریز و دست اندرکاران این همایش قتل عامهای صورت گرفته را از منظر روانشناسی اجتماعی بررسی کردند. ایشان طی سخنان خویش به واکاوی چرایی اجتماعی این قتل عامها، ریشه های سیاسی، اجتماعی و تاریخی آن و دینامیزم روح جمعی کنش نیروهای مسلح ارامنه پرداختند.

پس از سخنرانی های آغازین، نشست نخست با مدیریت پروفسور دکتر بیرسَن قاراجا مدیر گروه رشته زبان و فرهنگ ارمنی دانشگاه دولتی آنکارا آغاز گشت. در نشست نخست آقای خالص اولوچ گورکان نماینده سابق مجلس ملی ترکیه و از روزنامه نگاران با تجربه ترکیه که سابقه همکاری با روزنامه هایی چون جمهوریت، صاباح، استار و گونش را دارد با موضوع “دادرسی مالتا”، آقای پروفسور دکتر جلال الدین یاووز عضو هیئت علمی دانشگاه آوانسارای استانبول و جانشین رئیس دانشکده اقتصاد و علوم اداری این دانشگاه با موضوع “گزینه نظامی در حل مسئله قاراباغ”، دکتر دوران بلبل عضو هیئت علمی دانشگاه غازی آنکارا با موضوع “بررسی حقایق مالی و اقتصادی قتل عامها و قتل عام ترکان توسط ارامنه” و دکتر توحید ملک زاده با موضوع “قتل عام صورت گرفته در آذربایجانِ ایران در جنگ جهانی اول بنا به اسناد آرشیوی ایران” به بیان دیدگاههای خود و بررسی علمی موارد یاد شده پرداختند.

پس از پایان نشست نخست، نشست دوم پس از صرف ناهار و راس ساعت ۲ بعد از ظهر به مدیریت دکتر سائمه سِلِنگا گؤک گؤز عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی حاجت تپه ترکیه آغاز شد. در نشست دوم پروفسور غفار چاخماقلی مهدیوف عضو هیئت علمی دانشگاه ارجیئِس شهر کایسری ترکیه با موضوع “قتل عامهای صورت گرفته در آذربایجان جنوبی در سال ۱۹۱۸ میلادی: حقایق اهداف ارامنه در منابع ارمنی”، ارجمند قیلیچ مدیر مرکز ت.آ.د.ج با موضوع ” لابیگری برای ترکیه و آذربایجان؟ (نمونه موردی: ژاپن)”، آقای اصلان یاووز شیر کارشناس مرکز مطالعاتی اوراسیای ترکیه با موضوع “مطالبات ارامنه از منظر حقوق بین الملل” و دکتر حاتم جبارلی مدیر مرکز مطالعات استراتژیک اوراسیا جمهوری آذربایجان در باکو با موضوع “ژئوپولیتیک قفقاز جنوبی و مشکلات امنیتی (نمونه موردی: قاراباغ)” به بحث در باب موارد ذکر شده پرداختند.

نشست سوم همایش “حقایق تاریخی در صدمین سالگرد ظلمهای ارامنه: ظلمهای ارامنه در استان آذربایجان غربی ایران” در ساعت ۴ بعد از ظهر به مدیریت پروفسور دکتر نصیب نصیبلی عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی آنکارا آغاز شد. در نشست سوم دکتر دوغانای اَرییلماز عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی آنکارا با موضوع “خاطرات کریکو بالاکیان: گولگوتای ارامنه”، دکتر ناظم جعفروف معاون مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی قفقاز در جمهوری آذربایجان با موضوع “ارامنه و شکافهای استراتژیک در قفقاز” و خانم گولسون ییلماز گوککِس از دانشگاه دولتی آنکارا با موضوع “تصویر ارمنی در آثار پوشکین” به واکاوی ملی گرایی ارمنی از منظرهای تاریخی، ادبی و استراتژیک پرداختند.

در پایان این همایش دکتر محمدرضا هئیت با حضور در پشت تریبون از شرکت کنندگان در این همایش تشکر کرده و بیان داشتند که در هفته های آتی مقالات ارائه شده در این همایش در قالب کتاب به همراه ویدئوهای سخنرانی های صورت گرفته جهت استفاده عموم پژوهشگران از سوی مرکز مطالعاتی تبریز منتشر خواهد شد.

تصاویر همایش “حقایق تاریخی در صدمین سالگرد ظلمهای ارامنه: ظلمهای ارامنه در استان آذربایجان غربی ایران”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com