هیچ چیز بدی در مورد خجالتی بودن، وجود ندارد اما این ویژگی برای داشتن دوستان زیاد هم نمی‌تواند کمکی کند. پس اگر فردی خجالتی هستید اما تمایل دارید که روابط اجتماعی بیشتری داشته باشید این چند نکته را در نظر بگیرید:

چیزهایی برای گفتن داشته باشید. سعی کنید چیزهایی را که می‌خواهید به دیگران بگوئید، پیش‌تر روی کاغذ بنویسید. این به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس داشته باشید و یک موضوع آماده داشته باشید تا گفتگو را ادامه دهید.
بعضی موضوعاتی که می‌توانید در موردشان صحبت کنید: آب و هوا، فیلمی که اخیراً دیده‌اید، کتابی که جدیداً خوانده‌اید، جاهایی که رفته‌اید، اخبار روز یا مسئله‌ای مشترک.

به خودتان خوب گوش کردن را آموزش دهید. به یاد داشته باشید که بخشی از گفتگو در مورد تشویق شخص دیگر به صحبت کردن است، پس آماده باشید که به دقت گوش کنید و خلاصه‌ای از آنچه شخص دیگر به شما گفته است را برایش تکرار کنید تا او دریابد که به حرف‌هایش دقت دارید و این گفتگو برایتان جذاب و مهم است.

تمرین کنید تا توسط دیگران شنیده شوید. اگر می‌خواهید با افراد در مدرسه یا محل کار صحبت کنید، مهم است که مهارت صحبت کردن با دیگران را تمرین کنید. با صدای رسا و به اندازه کافی بلند صحبت کنید تا دیگران شما را بشنوند. این به معنی فریاد زدن نیست؛ فقط نباید صدایتان در حد زمزمه یا زیر لب حرف زدن باشد به‌طوری که فهم کلمات برای شنونده سخت شود. ایده خوبی است که با یک عضو خانواده یا یک دوست تمرین کنید، کسی که به شما اعتماد کامل دارد و مایل است به شما کمک کند.

و درنهایت با خودتان مهربان باشید. صحبت کردن با افراد دیگر، به‌خصوص افراد غریبه برای بسیاری از مردم دشوار است و اگر شما در کنار این مسئله اضطراب اجتماعی هم داشته باشید یا به‌راحتی توسط جمعیت زیاد و یا سروصدای زیاد دست و پاچه می‌شوید، پس چیزهای زیادی برای مبارزه کردن دارید و سرزنش خودتان برای اینکه چرا نمی‌توانید گفتگوهای طولانی داشته باشید اصلاً درست نیست.
قرار نیست همه‌ی مردم در همه‌ی مهارت‌های اجتماعی تبحر داشته باشند و هرکسی نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. افرادی که واقعاً به شما اهمیت می‌دهند مشکلی ندارند که به شما زمان و فضای مورد نیازتان را بدهند تا بتوانید افکار خود را آرام کنید و آن‌ها را عمیق‌تر بیان کنید.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com