متن زیر 👇 بخش‌ کوچکی از مقاله‌ی “کوییرها همه جا هستند” می‌باشد. برای آشنایی با مفهوم کوییر و دیگر مسائل پیرامون آن، قطعا خواندن مقاله کامل را به شما خوانندگان عزیز توصیه می‌کنیم.

“تئوری کوییر” با درهم آمیختن مفاهیمی چون جنس، جنسیت و میل جنسی درواقع تلاش می‌کند درک دوجنس‌گونه (زن/ مرد) از مناسبات را به چالش بکشد.

درواقع زمانیکه تمامی نهادهای اجتماعی در حال ارائه یک تصویر منجمد و ثابت از نقش‌های جنسیتی و تعیین قالب‌هایی از پیش تعیین شده برای هر یک از دو جنس هستند و به تقدیس و تبلیغ هتروسکسوالیتی مشغولند، رویکرد انتقادی به هترونورماتیویته از ساختارهای اجتماعی، ما را از سیطره این تبیین برمبنای رابطه صرفا جنسی هتروسکسوال (رابطه جنسی منحصر به رابطه زن با مرد) رها کرده و به نقد مجموعه مناسباتی که به بازتولید این مناسبات انجامیده و حتی برای روابط هتروسکسوال نیز قواعد و پیش فرض‌های خود را تحمیل می‌کند، می‌پردازد.

تعاریف دو جنس‌گونگی از مناسبات اجتماعی تا آنجا به پیش می‌روند که تمام حرکات و رفتار و زندگی ما را از پیش تعیین و تبیین می‌کنند. بر این اساس “زن” و “مرد” دارای خصوصیات ظاهری و رفتاری معینی هستند. انحراف از این خصوصیات در جامعه و در خانواده پذیرفته نشده و مورد نکوهش قرار می‌گیرد. در چنین جامعه‌ای براساس این تعاریف، به میزان به اصطلاح انحراف از مرزهای تعیین شده، جامعه و قوانین با آن برخورد کرده و تا حد مجازات فرد “خاطی” به پیش می‌روند.

در واقع تئوری کوییر از مجموعه رفتارها و “بودن”هایی پرده برمیدارد که با این قواعد و اجراهای هترونورماتیو به نوعی سر ناسازگاری دارند. در رأس چنین اجراهایی رابطه همجنسگرایانه است. به ویژه زمانی که این رابطه علاوه بر تمایل جنسی به همجنس، در عین حال به نقد ساختارهای موجود نیز می‌پردازد. (برای نمونه رک: جودیت باتلر، آشفتگی جنسیت، ترجمه امین قضایی)

کوییر به معنای داشتن رابطه و یا رفتار جنسی‌ای است که با رفتار “نورم” (مطابق قاعده) مطابقت ندارد. در حقیقت هرگونه تقابل و به چالش کشیدن تعاریف تعیین شده ساختار هترونورماتیو، مثلا نداشتن رابطه جنسی به مفهوم بی‌نیازی جنسی، داشتن روابط موازی همزمان (Polyamory) ، داشتن رابطه ساد و مازوخیستی، داشتن رابطه همجنسگرایانه یا هموسکسوالیتی، ترنسجندربودن (فراجنسیتی به مفهوم اجتماعی جنسیت)، میان‌جنسی بودن (به معنای بیولوژیک آن)، به زیر سوال بردن مادری زنان، شکستن مرزهای نژادی، طبقاتی و سنی در روابط جنسی خود، به زیر سوال بردن نهاد خانواده و در یک کلام به زیر سوال بردن هترونورماتیویته یا هنجارانگاری دوجنس گونه‌گی (زن/مرد).

لینک مقاله کامل “کوییرها همه جا هستند.”

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com