David Buckel in 2006. Photograph: Jeff Zelevansky/Reuters

 

دیوید باکل، وکیل شناخته‌شده و فعال حقوق همجنسگرایان در روز شنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۸ در پارک پراسپکت در نیویورک در اعتراض به فعالیت‌های انسانی که تخریب‌گر محیط زیست است خودسوزی کرد.

این وکیل ۶۰ ساله اندکی پیش از مرگش، در بامداد همان روز یادداشتی را به چند خبرگزاری از جمله به نیویورک تایمز فرستاد که در آن آمده بود:

«آلودگی سیاره ما را ویران کرده، و هوا، خاک، آب و آب و هوا را غیرقابل‌سکونت کرده… بیشتر انسان‌ها اکنون در روی کره زمین هوایی را تنفس می‌کنند که بر اثر سوخت‌های فسیلی ناسالم شده و بسیاری در نتیجه استنشاق این هوا دچار مرگ زودهنگام می‌شوند – مرگ زودهنگام من با سوخت‌های فسیلی بازتاب آن چیزی است که ما داریم به سر خودمان می‌آوریم.»

وی پس از بازشستگی از فعالیت در حوزه حقوق ال‌جی‌بی‌تی به فعالیت در حوزه محیط زیست روی آورد. وی هماهنگ کننده ارشد بازیابی ارگانیک در پروژه کمپوست نیویورک بود، این سایت بزرگترین سایت تولید کمپوست در ایالات متحده است که کاملا با انرژی تجدیدپذیر (انرژی خورشیدی، بادی و انسانی) اداره می‌شود.

وی سالانه تا سقف ۲۰۰۰ داوطلب را برای فعالیت بر روی بیش از ۱۵۰ تن ضایعات و مواد قابل تبدیل به کود کمپوست مدیریت میکرد.

A Tribute to David Buckel: Community Composting Giant, Champion for Equality

لامبدا لیگال در وبسایت خود با درج اطلاعیه‌ای و ابراز اندوه فراوان از مرگ دیوید باکل، نوشت او بود که تمرکز این سازمان فعال در حقوق اقلیت‌های جنسی را به روی جوانان لزبین، گی و ترنسجندر آورد.

یکی از دادگاه‌های معروفی که او در وکالت آن پیروز شد، دادگاه براندون بر علیه ناحیه ریچاردسون بود. براندون تینا مرد ترنسجندری بود که پس از اینکه مورد تجاوز قرار گرفت، به قتل رسید. در این دادگاه باکل موفق شد ثابت کند که کلانتر این ناحیه در حفاظت از این مرد ترنسجندر کوتاهی کرده است. هیلاری سوانک بخاطر بازی در نقش این مرد ترنسجندر در فیلم «پسرها گریه نمی‌کنند»‌ محصول ۱۹۹۹ برنده جایزه اسکار شد.

باکل برای اولین بار توانست در یک دادگاه فدرال این حکم را دریافت کند که مدارس موظف‌اند از دانش‌آموزان همجنسگرا علیه قلدری محافظت کنند.

سوزان سومر یکی از وکلای سابق سازمان لامبدا لیگال، در مصاحبه با تامیز از دیوید باکل وکیل سابق این سازمان به عنوان «یکی از معماران جنبش آزادی ازدواج و برابری ازدواج» یاد کرد.

وی سردمدار تلاش برای قانونی شدن ازدواج زوج‌های همجنس در آمریکا بود. او همچنین در پرونده مشهور دیگری در دیوان عالی ایالت نیوجرزی ثابت کرد که زوج‌های همجنس و فرزندانشان بخاطر محرومیت از حقوق و مسئولیت‌های ناشی از ازدواج خسارت دیده‌اند.

سومر می‌گوید او خیلی خوب می‌دانست چه استراتژی ای لازم است تا یک پیروزی قاطعانه به دست بیاورد.

سومر درباره این وکیل که مرگ خود را رقم زد گفت:

«مهم‌ترین چیز برای او عدالت بود و اینکه انسان بودن چه معنایی دارد.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com