دوجنس‌گرایی به معنای کشش عاشقانه و جنسی نسبت به دو جنس یا جنسیت زن و مرد است. البته دوجنس‌گرایی در چترواژه‌ی گسترده‌تری به‌عنوان کشش جنسی و عاطفی به انسان‌ها فارغ از جنس و هویت جنسیتی آن‌ها هم تعریف شده که این تعریف دوم در سال‌های اخیر تحت عنوان پنسکشوال (همه‌جنس‌گرا) بیشتر شناخته شده است. برای مثال “کیم رایس” در کتاب سکس و جامعه‌اش در بخش همه‌جنس‌گرایی عنوان می‌کند:

“در برخی زمینه‌ها اصطلاح همه‌جنس‌گرایی به‌جای دوجنس‌گرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد… افرادی که خود را به‌عنوان دوجنس‌گرا شناسایی می‌کنند، احساس می‌کنند که جنسیت، جنس زیست شناختی و گرایش جنسی نباید کانون روابط عاطفی باشد.”

همچنین در وب‌سایت bisexual.org در بخشی از توضیح تفاوت میان مفهوم دوجنس‌گرایی و همه‌جنس‌گرایی، چندجنس‌گرایی و … توضیح داده می‌شود که:

دوجنس‌گرایی توصیف کننده هر فردی است که کشش جنسی و عاطفی‌اش به یک جنس زیست شناختی محدود نیست.

برچسب‌های هویتی pansexual، polysexual، omnisexual و ambisixual، افراد دارای کشش جنسی به هم‌جنس و غیر هم‌جنس را توصیف می‌کنند؛ بنابراین افرادی که این برچسب‌ها را برای تشریح گرایش جنسی خود انتخاب کرده‌اند، دوجنس‌گرا نیز هستند. افرادی که این هویت‌ها را انتخاب می‌کنند در پی آن هستند که به‌طور واضح نشان دهند که جنسیت، یک فاکتور کانونی در گرایش جنسی آن‌ها نیست و یا اینکه آن‌ها به‌طور خاص به افرادی جذب می‌شوند که ترنسجندر و جندرکوئیر هستند یا جذب کسانی می‌شوند که در طبقه‌بندی‌های رایج دوگانه‌ی جنسیت زن/مرد ممکن است جای داشته باشند یا نه!

با این حال، این بدان معنا نیست که افرادی که خود را صرفاً به‌عنوان دوجنس‌گرا می‌شناسند و نه همه‌جنس‌گرا یا چندجنس‌گرا و … فقط به مفاهیم سنتی جنسیت باور دارند.

افراد فارغ از گرایش جنسی که دارند، می‌توانند به مرزهای سنتی جنسیت (دوگانه‌ی جنسیت زن/مرد) باور نداشته باشند.

منابع مورد استفاده:

What is the difference between bisexual and terms like pansexual, polysexual, omnisexual, ambisexual, and fluid ?: https://bit.ly/2damo4u

Rice, Kim (2009). Sex and Society.vol2. Marshall Cavendish. p593: https://bit.ly/2HvTFYw

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com