مفهوم همجنس‌گرا ستیزی درونی یا “Internalized homophobia” بیان‌گر حالتی است که در آن، فردی که همجنس‌گراست باور دارد که همجنس‌گرا بودن بد و غیرطبیعی است و حتی در مواردی، گرایش جنسی خود را انکار می‌کند و برای تغییر دادن آن تلاش می‌کند.
همجنس‌گرا ستیزی درونی را باید جدی گرفت زیرا شخص، همواره در یک جنگ درونی و پایان‌ناپذیر میان احساسات و کشش جنسی‌اش به هم‌جنس و میلش به دگرجنس‌گرا بودن و آنچه خودش عادی و طبیعی می‌داند، به سر می‌برد.
باور به بد بودن همجنس‌خواهی می‌تواند از دوران کودکی و نوجوانی به دلایل زیادی در فرد ریشه بدواند. دلایلی مانند:

  • نوع تربیت و باورهای والدین
  • آموزشی که فرد در مدرسه یا جامعه دریافت می‌کند
  • باورهای مذهبی و سخنان همجنس‌گرا ستیزانه رهبران مذهبی
  • قوانین ضد همجنس‌گرایی و جرم‌انگاری روابط میان دو هم‌جنس

این باورهای همجنس‌گرا ستیزانه می‌توانند موانعی بر سر رضایت شخصی فرد از زندگی شوند و همچنین روابط شخصی و کاری او را شدیداً تحت‌الشعاع قرار دهند.
حتماً شما هم اخبار گوناگونی از افرادی را شنیده‌اید که خود از اعضای فعال گروه‌های همجنس‌گرا ستیز هستند حتی جزو قانون‌گذارانی هستند که برای تصویب قوانین ضدهمجنس گرایی تلاش زیادی کرده‌اند اما فاش شده که روابط پنهانی با هم‌جنس خود دارند!

مواردی مانند کشیش “تام بروک” که در سخنرانی‌های خود همجنس‌گرایی را عامل وقوع بلایای طبیعی دانسته بود اما با افشاگری خبرنگاران مشخص شد که روابط همجنس‌گرایانه دارد.

البته همجنس‌گرا ستیزی درونی برای همه‌ی افراد به این شدت بروز نمی‌کند. افرادی هم هستند که گرایش جنسی خود را پذیرفته‌اند اما همانند افراد همجنس‌گرا ستیز به بسیاری از گروه‌های اقلیت جنسی حمله می‌کنند و به آن‌ها توهین می‌کنند. برای نمونه می‌توانیم به مردان همجنس‌گرایی اشاره کنیم که “ظاهر دگرجنس‌گرا و مردانه‌ی کلاسیک” دارند و مردان همجنس‌گرای دیگر را که از نظر آن‌ها فاقد این ویژگی‌ها هستند، بشدت مورد تمسخر و تحقیر قرار می‌دهند! یا گی‌هایی که در روابط جنسی خود اصرار دارند همیشه فاعل باشند و مردانی که از مفعول بودن لذت می‌برند را تحقیر می‌کنند!
همجنس‌گرا ستیزی درونی می‌تواند باعث کاهش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس در افراد شود و مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و استرس را ایجاد کند. بسیار مهم است که اگر فردی تصور می‌کند دچار همجنس‌گرا ستیزی درونی با هر درجه‌ای از شدت است، اقدام به برطرف کردن آن کند تا بتواند همه‌ی بخش‌های هویت خود را بپذیرد و همچنین پذیرای تفاوت‌های دیگر انسان‌ها باشد.

یکی از بهترین راه‌های مقابله با همجنس‌گرا ستیزی درونی پس از مراجعه به روان‌شناس (قطعاً فردی که خود دچار همجنس‌گرا ستیزی نباشد)، مطالعه بسیار و تلاش برای افزایش دانش و آگاهی شخصی در رابطه با گرایش جنسی و جنبه‌های گوناگون آن است.
بعضی به دلایل مذهبی دچار همجنس‌گرا ستیزی درونی می‌شوند و نیاز دارند تا با شخصی آگاه در زمینه‌ی دین مانند پژوهشگران دینی صحبت کنند و از گناه نبودن همجنس‌گرایی اطمینان حاصل کنند (برای افراد مسلمان مطالعه مقالات آقای آرش نراقی در زمینه همجنس‌گرایی می‌تواند شروع خوبی باشد.) و بعضی دیگر جنبه علمی همجنس‌گرایی برایشان بسیار مهم است. به این افراد مطالعه پژوهش‌های علمی و معتبر دانشگاهی را پیشنهاد می‌کنیم. البته باید توجه کنید که اصل بی‌طرفی در انجام پژوهش رعایت شده باشد. برای مثال یک سازمان مذهبی ضد همجنس‌گرایی، حامی مالی پژوهش نباشد.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com