ماف نیوز: پنج تن از بازداشتیهای اخیر در شهرستانهای مریوان و کارزان به صورت موقت آزاد شدند. همزمان پنج تن دیگر در شهرستانهای سلماس، سنندج و مریوان همچنان تحت بازجویی به سر می‌برند که عمدتا اتهاماتی مرتبط با احزاب کُردی علیه آنها مطرح شده است.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز ۹ فروردین ۱۳۹۷، «ژیار وحیدی» در شهرستان کارزان استان ایلام با تودیع وثیقه آزاد شد.

از راست «کوسار ارژنگی»، «تحسین دادرس»، «عرفان ساعدپناه» و «فردین عیوضی»


او که روز ۲۹ اسفند در رابطه با استقبال شهروندان از مراسم نوروز با اتهام «تبلیغ به نفع احزاب کُردی» بازداشت شده بود، با تودیع وثیقه‌ی ۱۲۰ میلیون تومانی پس از اتمام مراحل بازجویی به صورت موقت تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شده است.

در روستای «نی» مریوان هم چهار تن به نامهای «هاوری پروازە»، «هیوا بشتام»، «کوسار ارژنگی» فرزند رفیق و «صلاح اُمیا» فرزند عثمان که در پی برپایی مراسم نوروز در این روستا بازداشت شده بودند، به صورت موقت آزاد شده‌اند.

در سنندج هم روز ۲۹ اسفند «عرفان ساعدپناه» ٣١ ساله بازداشت شده است. او دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران می‌باشد و تاکنون نزد اداره‌ی اطلاعات این شهرستان تحت بازجویی می‌باشد.

همان روز در سلماس دو تن از فعالین مدنی به نامهای «محمود جباری» و «امین جداری» از سوی ارگانهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند. این افراد چند روز قبل از آن هم احضار و از برگزاری مراسمات نوروزی برحذر داشته شده بودند.

در خبری دیگر پس از گذشت بیش از چهار ماه، «تحسین دادرس» از اهالی روستای سردوش مریوان، همچنان تحت بازجویی به سر می‌برد. او در تاریخ ۹ آذر توسط نیروهای اداره‌ی اطلاعات بدون اخطار قبلی مورد شلیک مستقیم قرار گرفته و پس از زخمی‌شدن، بازداشت گردید. وی پس از یک هفته بازداشت در اداره‌ی اطلاعات مریوان، به بازداشگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج منتقل شد.

خانواده‌ی وی تنها موفق شده‌اند از انتقال وی به بازداشتگاه اطلاعات سنندج و اتهام مطروحه از سوی این اُرگان امنیتی، یعنی «ارتباط با احزاب کُردی» اطلاع کسب کنند.

روز ۱۲ اسفند هم نیروهای وزارت اطلاعات در روستای تنگیسر از توابع سنندج، «فردین عیوضی» فرزند محمدعلی را به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کُردی» بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات این شهرستان منتقل کردند. وی نیز از آن زمان تحت بازجویی به سر می‌برد.

در ایران، عموما متهمین به عضویت و یا همکاری در احزاب کُردی با استناد به ماده‌ی ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی در رابطه با همکاری و یا عضویت در سازمانهای برهم زننده امنیت از سوی دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار می‌گیرند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com