بن سلمان ما ایرانیان را به یاد ” محمد رضا شاه ” می اندازد ، امیدورایم که سرنوشت او در انتطار وی نباشد

ما ایرانی ها شاید مردم اولین کشورتولید کننده کلان نفت در منطقه هستیم که از رابطه ناعادلانه صدور طلای سیاه به قیمت تقریبا مفت به کشورهای پیشرفته  و تهاتر آن با کالاهای مصرفی و واسطه ای با ارزش صنعتی تقریبا ناچیز ، برآشفتیم و درسال ۱۳۳۲-۱۹۵۳خواهان تغییر چنان قراردادهایی شدیم . آمریکا و بریتانیا اعتراض ما را با مشت آهنین پاسخ دادند و رهبر سیاسی وقت ایران ” محمد رضا شاه ” به خیال خود سعی کرد که با پذیرفتن فرمول های پیشنهادی غول های نفتی  ،با سیاستمدارن آن دو کشور به توافق رسیده و در ازای فروش نفت به آنان ، ایران را صنعتی کند ، به انقلاب کشاورزی دست بزند و ایران ره به دروازه های طلایی تمدن برساند . بیشتر از دو دهه ایران با طرحهای  اقتصادی و سیاسی تایید شده برنامه ریزان آمریکایی و بدست سیاست مردان ایرانی و شاه اجرا شد و حاصل آن تقویت صنایع مونتاژ و واردات لجام گسیخته بود که همراه باخود به حاشیه رانده شدن نیروهای مولد سنتی ، بازار و کشاورزی بدون اینکه صنایع مونتاژ توان، ظرفیت و اراده جذب آنان را داشته باشد بود .


 

 
آخرین شاه خاندان پهلوی نهایتا نتوانست ، تضادهای بر آمده از روابط اعتماد آمیز با ” آمریکا ” را حل کند وبحرانهای سیاسی –اجتماعی به سرنگون شدن وی در ایران منجر شد .  نکته جالب توجه اینکه ” کارتر ” رییس جمهور وقت ” ایالات متحده آمریکا ” به مجرد اینکه دریافت که سلطنت” بیش از این شانس بقا در ایران بحران زده را ندارد ،شروع به مذاکرات پشت پرده با ” خمینی ” کرد و برای حفظ منافع خود در ایران حتی ” اسلامی ” تمامی پرنسیپ های ادعایی خود در حوزه سیاست واخلاق سیاسی را زیر پا گذاشت و متحد دیرینه خود در منطقه ” محمد رضا شاه ” را فدا کرد و حفظ منافع به هر قیمت تا بدانجا پیش رفت که حتی حاضر نشدند که ” شاه بیمار” را به کشور خود راه دهند و او را در میانه طوفان رها کردند . بن سلمان ما ایرانیان را به یاد ” محمد رضا شاه ” می اندازد ، امیدورایم که سرنوشت او در انتطار وی نباشد .

اینروزها ” بن سلمان ” به آمریکا رفته است ، ” ترامپ ” به مانند ” تاجری سود طلب و نه متحد سیاسی ” بن سلمان ” از فروش هواپیماهای سی یکصد وسی و سایر اداوات نظامی به او داد سخن می دهد و از اینکه خریدهای عربستان سعودی باعث بوجود آمدن ۴۰ هزارشغل وصورت حسابی که ” سعودی ها ” برای تضمین امنیت منطقه باید بپردازند حرف می زند ومی گوید از ماه “مه ” که به عربستان سفر کرده تا کنون میلیارد ها دلار از عربستان به آمریکا باز گردانده شده است . ” ترامپ ” نهایتا با لحنی که گویا با می خواهد مشتری را سرکیسه کند به بن سلمان می گوید ” این ها که برای شما پولی نیست ” ، بن سلمان بسختی لبخد می زند ، شاهزاده دیگری که پشت سر آن دو نشسته است متوجه لحن منفعت طلبانه ترامپ شده و احساس ناخوشایندی که به وی دست داده را می توان براحتی در چهره اش دید .

“بن سلمان ” بسرعت برق و باد پای در راه اعتماد مطلق به ” امریکای ترامپ ” نهاده است ، اما می دانیم که ” امریکایی ها ” به هیچ متحدی نه ” شاه ” و نه ” بن سلمان ” هیچ تعهدی نداشته و نخواهند داشت . ” بن سلمان در مقابل ” ترامپ ” که غرور ملی وی را زیر پا لگد مال می کند و با اونه به مانند یک دولتمرد که به مثابه مردی ثروتمند که باید و تا آنجاییکه می تواند وی را سرکیسه کند ، برخورد کرد ، بی دفاع ماند و حرفی جز تایید نداشت .۰ . اما همه این مدح و ثنایی که رییس جمهور آمریکا نثار ” بن سلمان ” می کند ، با وزدیدن اولین طوفان نارضایی در عربستان سعودی ، محو خواهد شدو ولیعهد عربستان ، در چنان شرایطی یکه وتنها خود را در مقابل مردم ناراضی کشور خود تنها خواهد دید و از همین الان می توان حدس زد که همین آمریکا ، همچنان که شاه را به ” خمینی ” ، همچنان که “مبارک ” را به ” اخوان المسلمین ” فروخت ، بن سلمان را به ” اپوزیسیون ” وی نیز خواهد فروخت . در آنزمان هیچکس برای ” شاه ” جوان ” سعودی ” ها اشکی به چشم نخواهد آورد . بن سلمان باید از هم اکنون در راهی که ” شاه ” رفت ، راهی که ” بن علی ” یا مبارک رفتند ، تجدید نظر کند و در میان دولتهای منطقه و مردم خود ، متحدینی قابل اعتماد برای خود جستجو کند .

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com