به احتمال بسیار زیاد اکنون که در حال خواندن این مطلب هستید برای اجرا نشدن دستور javac در cmd مشکل دارید. و با خطا مواجه شده‎اید. برای رفع این مشکل پیشنهاداتی در زیر ارائه می‌شود.

حال برای برطرف کردن این مشکل و رفع خطا، مسیرهایی را که در  زیر ارائه می‎دهیم دنبال کنید.

  1. ابتدا در اولین مرحله، بر روی My Coputer (در ویندوز ۱۰ بر روی This Pc) راست کلیک کنید و روی گزینه properties کلیک کنید.
  2. در پنجره باز شده روی Advanced system settings کلیک نموده و در پنجره کوچکی که باز شده است بر روی تب Advanced کلیک کنید. سپس روی گزینه Environment Variables کلیک نمایید.
  3. در پنجره باز شده دو بخش داریم که یکی برای اکانت یا حساب کاربری ما که با آن وارد ویندوز شدیم است و بخش دیگر، یعنی  بخش پایینی، برای کل سیستم می باشد.
  • بهتر این است که برای حل این مشکل، مواردی که در زیر گفته می‌شود را برای هر دو بخش انجام دهید.

    ۴٫ در چهارمین مرحله، بر روی گزینه New… کلیک کنید و در پنجره‎ای که باز شده است، در قسمت variable name مقدار Path را بنویسید و در قسمت variable value مسیری که JDk را در آن نصب کرده‎اید را بنویسید.  مقدار (C:\Program Files\Java\jdk10\bin) را نوشته و Ok کنید.

نکته: اگر متغییر Path از قبل وجود دارد آنرا Edit کنید و اگر دارای مقداری مانند %SystemRoot%\system32; و امثال آن بود به انتهای کدها رفته و یک سمی کالون ( ; ) به انتهای آن اضافه کنید (در صورتی که از قبل وجود نداشت) و سپس مقدار C:\Program Files\Java\jdk10\bin را اضافه کرده و Ok کنید.

۵٫ در مرحله پنجم، مجددا بر روی New… کلیک کنید و این بار در پنجره باز شده برای variable name مقدار JAVA_HOME را بنویسید و برای variable value مقدار C:\Program Files\Java\jdk10 را وارد نموده  و Ok کنید.

اگر برنامه CMD باز بوده آن را ببندید و دوباره بازش کنید. حال می‎توانید اقدام به کامپایل کردن برنامه خود کنید و هنگامی که دستور javac در cmd را اینتر کنید، خطا دیده نمی‌شود.

 

حالا اگر فرمان java -version را تایپ کنید با تصویری مشابه تصویر زیر روبرو خواهید شد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com