در حدود ۹۰ درصد مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند و بین ۵ الی ۱۰ درصد زنانی که با مردان رابطه جنسی دارند، به عنوان گیرنده در سکس مقعدی فعالیت می‌کنند.
سکس مقعدی برای بسیاری از افرادی که آن را انجام می‌دهند، لذت بخش است اما این نوع از رابطه جنسی مانند انواع دیگر رابطه جنسی مثل رابطه واژنی یا رابطه دهانی، با خطراتی همراه است که بهتر است با این خطرات و راه‌های جلوگیری از وقوع آنها آشنا باشیم.

سکس مقعدی به دلایل مختلف که برخی در ادامه مطرح شده‌اند یکی از ریسک‌پذیرترین انواع رابطه جنسی است:
• مقعد نمی‌تواند همانند واژن به طور طبیعی مایع روان کننده، تولید کند. دخول به مقعد می‌تواند بافت مقعد را پاره کند و به باکتری‌ها و ویروس‌ها اجازه ورود به جریان خون را بدهد. این مسئله می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری‌‌های جنسی مانند HIV شود. تحقیقات نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض HIV در سکس مقعدی ۳۰ برابر بیشتر از سکس واژنی است. همچنین قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نیز ممکن است به ایجاد زگیل‌های مقعد و سرطان مقعد منجر شود. بهترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های جنسی استفاده از کاندوم و روان‌کننده فراوان (لوبریکانت) است.

• بافت داخلی مقعد به انداره پوست خارجی مورد محافظت قرار ندارد. بافت خارجی ما دارای لایه هایی از سلول‌های مرده است که به عنوان مانع محافظتی در برابر عفونت عمل می‌کنند. اما بافت درون مقعد چنین لایه محافظتی طبیعی را ندارد که سبب می‌شود نسبت به پارگی و ایجاد عفونت حساس باشد. به همین دلیل استفاده از کاندوم و روان‌کننده، نداشتن سکس خشن و توقف عمل جنسی در صورت بروز درد یا خون‌ریزی به شدت پیشنهاد می‌شود.

• مقعد برای نگهداری مدفوع طراحی شده است. سوراخ مقعد با یک عضله حلقوی احاطه شده است، که اسفنکتر مقعد نامیده می‌شود، که بعد از اینکه عمل دفع را انجام می‌دهیم، تنگ‌تر می‌شود. زمانی که این عضله تنگ است انجام سکس مقعدی دردناک و دشوار است. رابطه جنسی مقعدی مکرر ممکن است منجر به تضعیف اسفنکتر مقعد شود و سبب شود تا اسفنکر برای نگهداری مدفوع با مشکل مواجه شود. با این حال، تمرین‌های Kegel ممکن است برای تقویت اسفنکتر و جلوگیری از این مشکل و یا اصلاح آن کمک کند.

• مقعد پر از باکتری است. حتی اگر هردو شریک جنسی کاملا عاری از هربیماری جنسی و مقاربتی باشند باکتری موجود در مقعد قابلیت آلوده کردن پارتنر دخول‌کننده را دارد. همچنین انجام سکس دهانی یا واژنی پس از دخول مقعدی (بدون کاندوم یا با کاندوم درصورتیکه کاندوم را برای دخول دهانی یا واژنی تعویض نکند) می‌تواند به بروز انواع عفونت دهان و مجاری ادرار و واژن شود.

• سکس مقعدی ریسک‌های دیگری هم دارد مثل تماس دهانی با مقعد که می‌تواند هردو شریک جنسی را در خطر ابتلا به هپاتیت، هرپس، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و دیگر عفونت‌ها قرار دهد.
خونریزی پس از سکس مقعدی می تواند به علت وجود هموروئید یا پارگی بافت مقعد یا حتی موارد جدی‌تری مانند ایجاد سوراخ در روده بزرگ رخ بدهد. مورد آخر یک مشکل خطرناک است که نیازمند توجه فوری پزشکی است.

 راه جلوگیری از ایجاد مشکلات سکس مقعدی
همان‌طور که قبلا هم اشاره شد در سکس مقعدی استفاده از کاندوم برای جلوگیری از ابتلا به هرگونه عفونت بسیار مهم و ضروری است.

• قبل از قرار دادن کاندوم جدید روی آلت جنسی شریک مردی که در سکس مقعدی فاعل بوده، آن را به داخل دهان یا واژن وارد نکنید.

• برای کاهش خطر پارگی بافت مقعد از مقدار زیادی روان‌کننده (لوبریکانت) استفاده کنید. با کاندوم لاتکس، همیشه از روان کننده‌ای که بر پایه‌ آب (Water-base) است، استفاده کنید.

• قبل از دخول، عضله اسفنکتر خود را شل کنید تا خطر پارگی بافت و ایجاد درد را کاهش دهید. داشتن یک حمام آب گرم (یا نشستن در تشت آب گرم) پیش از رابطه جنسی و یا خوابیدن بر روی شکم در هنگام دخول می‌تواند عمل دخول را راحت‌تر کند.

• در صورت داشتن درد، عمل دخول را متوقف کنید.

• اگر بعد از رابطه جنسی مقعدی خونریزی دارید یا وجود زخم یا غده‌های دردناکی را در اطراف مقعد خود حس کردید و یا تخلیه مواد غیرارادی را تجربه کردید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

برگرفته از: https://goo.gl/bMNevh

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com