حتماً شما هم به عنوان عضو جامعه رنگین کمانی با این صحنه مواجه شده‌اید که شخصی در جمع به شوخی یا جدی به شخص دیگری بگوید: این کار تو مثل همجنس‌گراهاست! یا این رفتار خیلی لزبینی یا ترنسی هست! یا فلان لباسی که پوشیدی خیلی گی هست!

جدا از اینکه بخشی از گویندگان چنین دیالوگ‌هایی بی‌شک همجنس‌گرا ستیز و ترنسجندرستیز هستند اما گروهی هم هستند که شاید اگر به سراغشان بروید و با آن‌ها صحبت کنید حتی همجنسگراستیز و ترنسجندرستیز هم نباشند و بگویند اوه من فقط داشتم شوخی می‌کردم!  یا اینکه بگویند زیاد سخت نگیر! اما درواقع به چنین عملی چه با نیت واقعی توهین کردن و چه بدون چنین نیتی ریزپرخاشگری گفته می‌شود.

در سال ۱۹۷۰ میلادی نظریه “ریز پرخاشگری” یا به انگلیسی “Microaggression” توسط روانپزشکی به نام چستر.م. پیرس ابداع شد. ریز پرخاشگری یعنی به کار بردن عبارات گفتاری کوتاه، حرکات و اشارات کلامی و غیرکلامی که، چه سهوی چه عمدی، حاوی توهین، سرزنش و تحقیر دیگران باشد. به طور خاص، ریزپرخاشگری از طریق پیام‌های نهفته در درون عبارات، جملات و حتی حرکات و اشارات دست و صورت، توهین‌های نژادی، جنسیتی و اجتماعی را حمل می‌کند. در بسیاری از اوقات، گوینده ممکن است نه تنها قصد توهین نداشته باشد بلکه هدفش شوخی یا تعریف و تمجید باشد.

چنین رفتارهایی چه از روی عمد و چه غیرعمدی بسیار آسیب‌زا هستند. شما نمی‌توانید با گفتار و رفتار خود به گروهی توهین کنید و بعد به بهانه منظوری نداشتم یا فقط یک شوخی بود، قائله را پایان دهید. حقیقت این است که کلمات تاثیرگذار هستند و قدرت بسیاری دارند. چنین ریزپرخاشگری‌هایی جدا از اینکه آزار و اذیت محسوب می‌شوند و عواقب روانشناختی برای قربانیان خود دارند، باعث می‌شوند تا گروه‌های به حاشیه رانده شده جدی گرفته نشوند، حقوق آنها پایمال شود و مورد ظلم و ستم و پیش‌داوری‌های گوناگون قرار بگیرند.

چنین رفتارهایی است که سبب می‌شود در جامعه گی بودن برابر شود با بی‌بندوباری جنسی و بسیاری دیگر از قضاوت‌ها و پیش‌داوری‌های دیگر که اشتباه و غلط است و تنها دستاوردش این است که به افزایش همجنس‌گرا ستیزی و ترنسجندرستیزی کمک ‌کند.

بیایید به عنوان افراد جامعه مراقب رفتار و گفتار و قضاوت‌های خود باشیم و تنها به دلیل اینکه گفتار یا شوخی خاصی در فرهنگ ما به غلط تکرار شده و جا افتاده است، تصور نکنیم که پس مشکلی نیست و آسیبی نمی‌رساند و مردم به آن عادت دارند!

انسان هرگز به مورد تبعیض و تحقیر و توهین واقع شدن عادت نمی‌کند.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com