زانزو، بدن من در کلمه‌ها و تصاویر

نشانک کارگاه خبر ژوپی‌آ«زانزو» (Zanzu) نام وب‌سایتی است که با هدف ترویج آموزش جنسی و آگاهی‌رسانی در زمینه‌ی حقوق جنسی، با همکاری سه سازمان بلژیکی، آلمانی و هلندی راه‌اندازی شده است.

در نظام آموزشی و سلامت ایران و شمار دیگری از کشورهایی که چون ایران از نابرابری جنسی و نبود حقوق برابر در رنج هستند، با وجود نقش مهمی که آموزش‌های جنسی و آموزش حقوق جنسی در سلامت فرد و اجتماع بازی می‌کنند، هم‌چونان این موضوعات نادیده گرفته می‌شوند و صحبت درباره‌ی آن‌ها در برخی موارد تابو دانسته می‌شود. بنابراین، زانزو برای آن‌دسته از افرادی که به این‌گونه آموزش‌ها دسترسی ندارند می‌تواند بسیار مفید باشد.

محتوای مفید، جذاب و قابل فهم زانزو در زبان‌های فارسی، ترکی، عربی، انگلیسی، هلندی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی، پرتغالی، لهستانی، آلبانیایی، رومانیایی و بلغاری قابل دسترس است.

محتوای زانزو

زانزو، بدن من در کلمه‌ها و تصاویر

بدن

این بخش به معرفی بدن، اندام‌های جنسی، تفاوت‌های ظاهری بدن افراد در جنسیت‌های مختلف می‌پردازد. بدن و سکس، بهداشت آلت جنسی، بهداشت در زمان عادت ماهانه و ناقص‌سازی اندام جنسی زنان از موضوع‌های دیگر این بخش به شمار می‌روند.

زانزو، بدن من در کلمه‌ها و تصاویر

بارداری و تنظیم خانواده

معرفی راه‌های پیشگیری از بارداری، نحوه‌ی باردارشدن، عادت ماهانه، سکس در دوران بارداری، باردارشدن مبتلایان به اچ‌آی‌وی، زایمان، مراقبت‌های بعد از زایمان و سقط جنین از موضوع‌هایی هستند که در بخش بارداری و تنظیم خانواده به آن‌ها پرداخته شده است.

زانزو، بدن من در کلمه‌ها و تصاویر

عفونت‌ها

بخش عفونت‌ها به عفونت‌های قابل انتقال از طریق روابط جنسی (STI)، اچ‌آی‌وی و ایدز، عفونت‌های مهبلی و معرفی کاندوم و روش استفاده از آن می‌پردازد.

زانزو، بدن من در کلمه‌ها و تصاویر

تمایلات جنسی

آشنایی با رابطه‌ی جنسی، انواع آمیزش، خودارضایی، رابطه‌ی جنسی بدون تعهد، تن‌فروشی به‌عنوان کار، لذت جنسی، آشنایی با بکارت و پرده‌ی بکارت، اولین رابطه‌ی جنسی، انواع مشکل‌های جنسی و راه‌های برطرف‌کردن آن‌ها قسمتی از موضوع‌های مطرح‌شده در بخش تمایلات جنسی هستند.

زانزو، بدن من در کلمه‌ها و تصاویر

روابط و احساسات

بخش مربوط به روابط و احساسات یکی از بخش‌های مهم زانزو است که به موضوع‌های جذاب و کاربردی‌ای مانند جنسیت، گرایش جنسی، انواع رابطه، ازدواج، طلاق، رابطه با چند شریک، عشق در رابطه، انتخاب شریک، صحبت درباره‌ی سکس و روابط جنسی، حسادت در رابطه، خشونت ناموسی و پورنوگرافی می‌پردازد.

زانزو، بدن من در کلمه‌ها و تصاویر

حقوق و قوانین

بخش حقوق و قوانین، اطلاعات مفیدی در ارتباط با حقوق جنسی، حریم خصوصی، قوانین مربوط به سقط جنین، برابری جنسی، فرزندخواندگی و گرایش جنسی از دیدگاه قانون هلند و آن‌چه را که شما در زمینه‌ی حقوق جنسی به آن نیازمندید در اختیار شما قرار می‌دهد.

زانزو برای افراد حرفه‌ای

اگر در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی، رفاه، خدمات سلامت، پیشگیری و آموزش جنسی فعالیت می‌کنید و هدف شما مهاجران غیراروپایی یا کسانی هستند که با زبان‌های اروپایی آشنایی ندارند، زانزو می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

زانزو نکته‌هایی را به شما آموزش می‌دهد که می‌توانید هنگام صحبت‌کردن درباره‌ی تمایلات جنسی و جنسیت در یک زمینه‌ی چندفرهنگی از آن‌ها استفاده کنید.

این بخش از زانزو تنها در زبان‌های هلندی، انگلیسی و فرانسوی در دسترس است.

وبسایت زانزو

زانزو متشکل از سه سازمان از کشورهای بلژیک، هلند و آلمان است که عبارت‌اند از: «سن‌سوا» (Sensoa)، «بزخا» (BzgA) و «روتخرس» (Rutgers).

روتخرس مرکزی هلندی است که به‌شکلی تخصصی در زمینه‌ی آموزش جنسی و حقوق جنسی فعالیت می‌کند. محتوای این وب‌سایت توسط متخصصان روتخرس و با همکاری «سازمان سلطنتی ماماهای هلند» (KNOV)، سازمان «پیشگیری و درمان عفونت‌های مقاربتی و ایدز هلند» (Soa Aids Nederland) و سازمان «برابری در خدمات سلامت هلند» (Pharos) تایید شده است.

زانزو با استفاده از تصاویر و جمله‌های ساده، اطلاعات مفید و مهمی را در زمینه‌ی آموزش جنسی و حقوق جنسی در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد. شما می‌توانید علاوه‌بر خواندن مطلب‌های موجود در این وب‌سایت، به آن‌ها گوش هم بدهید. این ویژگی به افراد نابینا هم امکان استفاده از این اطلاعات را می‌دهد.

اطلاعات زانزو به‌شکل جداگانه و در ارتباط با قوانین کشورهای هلند، آلمان و بلژیک بومی‌سازی شده است و از سوی دیگر، به مخاطب غیربومی یا مهاجران ساکن این کشورها این امکان را می‌دهد تا با قوانین مرتبط با حقوق جنسی این سه کشور آشنا شوند:

زانزو در هلند    زانزو در آلمان     زانزو در بلژیک

مطلب را در سایت کارگاه خبر ژوپی‌آ بخوانید.

لوگوی کارگاه خبر ژوپی‌آ

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com