در دنیای واقعی اگر ورودی منزل، درب نداشته باشد آیا شب به‌راحتی سربربالین می‌گذارید؟
آیا اطلاعات و رازهای شخصی خود را روی دیوارهای کوچه برای تماشای عموم آویزان می‌کنید؟
آیا وقتی شخصی یک بسته‌ی ناشناس و مشکوک را به شما تحویل می‌دهد، بی‌درنگ و بدون رعایت جوانب احتیاط آن را باز می‌کنید؟
دنیای آنلاین و مجازی از نظر تلاش برای حفظ حریم شخصی و امنیت فرق چندانی با دنیای واقعی ندارد و با گسترش روزافزون اهمیت استفاده از اینترنت، شبکه‌های مجازی و عضویت در وب‌سایت‌ها و خبرنامه‌ها لزوم حفظ امنیت مجازی بیشتر به چشم می‌آید.

به‌خصوص برای اعضای جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی ایران که روابط همجنس‌خواهانه، مبدل پوشی و بسیاری از رفتارهای جنسی و جنسیتی دیگر در این کشور جرم تلقی می‌شود توجه به امنیت مجازی بسیار حیاتی است.

موارد زیر را بخوانید و برای حفظ امنیت خودتان هم شده رعایت کنید:

  • رمز عبور مناسب و امن، خیلی از افراد برای حفظ کردن راحت رمز عبور خود از اطلاعات شخصی خود به‌عنوان رمز استفاده می‌کنند و یا هم‌زمان با یک رمز عبور عضو چند وب سایت هستند یا چند ایمیل با یک رمز مشترک دارند. این کار هک شدن را راحت می‌کند و اگر فردی به رمز عبور مشترک شما دسترسی پیدا کند خیلی راحت به تمام حساب‌های کاربری دیگر شما هم دسترسی پیدا می‌کند. بهترین کلمه عبور ترکیبی از اعداد، کاراکترهای خاص مانند: ( !@#$%^&*) و ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ است. انتخاب کلمه عبور طولانی نیز بر امنیت می‌افزاید.
  • فایروال و آنتی‌ویروس‌ها، یکی از بهترین راه‌های حفاظت از کامپیوتر و موبایل هستند. بسیار مهم است که آنتی‌ویروس کرک شده را دانلود و نصب نکنید. هر نرم افزاری که کرک شده باشد تا شما بتوانید به‌صورت قلابی آن را نصب و استفاده کنید به‌راحتی می‌تواند خود به ویروس‌های جاسوسی آلوده باشد. در عوض از آنتی‌ویروس‌های رایگان استفاده کنید و تنها از وب‌سایت اصلی شرکت ارائه دهنده آن‌ها را دانلود کنید.
  • از کلیک کردن روی لینک‌های کوتاه شده در متن توییت‌، ایمیل و پیغام افراد ناشناس و حتی شناخته شده، خودداری کنید. برای بررسی لینک کامل و اصلی می‌توانید از این سایت‌ها استفاده کنید که کار آن‌ها نشان دادن آدرس اصلی لینک‌های کوتاه شده است.
    http://www.checkshorturl.com
    https://unshorten.it/
  • تلفن‌های همراه به خاطر دسترسی زیاد به اطلاعات شخصی، ارتباطات و حساب‌های کاربری از اهمیت زیادی برخوردار هستند. از این جهت بررسی ماهیانه وضعیت اطلاعات ذخیره شده در تلفن‌ همراه و بررسی دسترسی‌های برنامه‌ها یکی از کارهایی است که باید آن را به‌صورت مستمر انجام داد.
    برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید یا خیلی کم استفاده می‌کنید را حذف کنید.
    دسترسی برنامه‌های نصب شده و مورد استفاده‌ را از بخش تنظیمات تلفن، بررسی کرده و حتی اگر برنامه‌ای دسترسی اضافه یا مشکوک داشت، آن را حذف و از یک برنامه جایگزین مطمئن‌تر استفاده کنید. (برای مثال یک برنامه چراغ قوه نیاز به دسترسی به خواندن پیامک‌ها یا حافظه دفترچه تلفن شما ندارد!)
    تمام برنامه‌های نصب شده و مورد استفاده در تلفن را به‌روزرسانی کنید.
    هیچ‌گاه از فروشگاه‌های واسط یا وب‌سایت‌های ناشناخته برنامه‌ای را دانلود یا نصب نکنید. تنها فروشگاه‌های نرم‌افزار رسمی موبایل، مانند گوگل‌پلی‌استور و اپل‌استور مورد تائید هستند.

موارد ذکر شده تنها بخش کوچکی از مبحث بزرگ امنیت مجازی هستند. تلاش کنید اطلاعات خود را در رابطه با این موضوع افزایش دهید.

در آخر باید بدانید در فضای مجازی شما هرگز نمی‌توانید به امنیت ۱۰۰% دست پیدا کنید اما می‌توانید تا حدود زیادی از برملا شدن حریم خصوصی خود جلوگیری کنید.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com