اغلب مردم _که شامل بسیاری از افراد ترنسجندر هم می‌شود_ هویت جنسیتی خود را زن یا مرد می‌دانند؛ اما گروهی هم هستند که در چهارچوب‌های هویتی زن/مرد یا نقش‌های مردانه/زنانه جای نمی‌گیرند. برای مثال، افرادی با هویت جنسیتی هستند که ترکیب ویژگی‌های زنانه و مردانه را باهم دارند و یا هویت جنسیتی آن‌ها نه مرد و نه زن است.
افرادی که هویت جنسیتی آن‌ها زنانه یا مردانه نیست از برچسب‌های گوناگونی برای اشاره به هویت خود استفاده می‌کنند. مثل جنسیت کوئیر، دوجنسیتی، جنسیت سوم، بدون جنسیت، آندروجینی و دیگر موارد. البته هرکدام از این مفاهیم معنای مربوط به خودشان را دارند اما وجه اشتراکشان این است که تمام آن‌ها هویت‌هایی غیر از هویت جنسیتی زنانه یا مردانه هستند.
عبارت Non-Binary به معنی “خارج از دوگانه‌ی جنسیت” یکی از متداول‌ترین برچسب‌های مورد استفاده توسط افرادی است که هویت جنسیتی آن‌ها نه زنانه و نه مردانه است. کلمه Binary در زبان انگلیسی به معنی دوگانه است یعنی چیزی که دو وجه دارد. افراد از این واژه استفاده می‌کنند و با اضافه کردن پسوند انگلیسی Non (بدون-غیر) نشان می‌دهند که برخلاف اکثریت جامعه که تنها دو جنسیت را به رسمیت می‌شناسند آن‌ها در این دوگانه جای ندارند و هویت مستقل دیگری دارند.
برخلاف تصور برخی مردم، افراد خارج از دوگانه‌ی جنسیت، جدید و محصول عصر مدرن نیستند. در طول تاریخ و فرهنگ‌های مختلف، این هویت وجود داشته و حتی در بسیاری از فرهنگ‌ها مثل آنچه در مورد قبایل آفریقایی یا بومیان آمریکا به ثبت رسیده، هویت این افراد کاملاً به رسمیت شناخته می‌شده است.
برخی اما نه همه‌ی افراد خارج از دوگانه‌ی جنسیت، علاقه دارند تا با کمک روندهای پزشکی بدن خود را بیشتر به هویت جنسیتی‌شان نزدیک کنند. مثلاً زنی با هویت جنسیتی کوئیر که عمل تخلیه سینه را انجام می‌دهد اما علاقه‌ای به انجام دیگر درمان‌های پزشکی مثل هورمون درمانی یا عمل تطبیق جنس کامل ندارد.
اغلب افراد ترنسجندر، هویت خارج از دوگانه‌ی جنسیت ندارند. یک فرد ترنسجندر می‌تواند هویت جنسیتی زنانه یا مردانه داشته باشد و باید به هویت جنسیتی او مانند دیگر افراد جامعه احترام گذاشت.
همچنین باید بدانیم که خارج از دوگانه‌ی جنسیت بودن با میان‌جنس (اینترسکس) بودن یکی نیست که پیش‌تر در مطالب جداگانه‌ای به میان‌جنس بودن، پرداخته‌ایم.
راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com