Yulia Savinovskikh
Vova Zhabrikov / URA.RU / TASS

به گزارش REF/RL، یولیا ساوینوفسکیخ ۴۰ ساله و متاهل در روسیه می‌گوید که یک زن است، یک زن به دنیا آمده و تمام مدارکش همین را تایید می‌کند.

اما پس از اینکه این مادر با یک عمل جراحی سینه‌هایش را برداشت/کوچک کرد، سرویس‌های مراقبتی از کودکان بدون سرپرست، دو پسر را که به فرزندخواندگی پذیرفته بود، در ماه آگوست از او گرفتند.

الکسی بوشماکوف، وکیل او گوشه‌ای از حکم غیرعلنی دادگاه را در فیسبوک به اشتراک گذاشته است.

با استناد به ممنوعیت ازدواج همجنسگرایانه در روسیه، دادگاه اینطور حکم داده است که بیان ظاهری جنسیت مردانه توسط این مادر – و تمایل او برای داشتن زندگی فعال‌تر در اجتماع که مشخصه جنسیت مرد است – ماهیتا با اصول قانون خانواده در روسیه، سنت‌ها و ذهنیت جامعه ما در تضاد است.

بهترین منافع کودک

تاتیانا لوکشینا از دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید:

«تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر، مقامات باید با توجه به بهترین منافع کودک تصمیم بگیرند و کودکان را نه در موسسات بلکه در محیط خانواده قرار دهند. این کودکان به وضوح تحت سرپرستی ساوینوفسکیخ زندگی خوبی داشتند.»

وی گفته است که این رای «عجیب» را پیش از این در دادگاه‌های روسیه ندیده است.

مسکو تایمز در این خصوص نوشته است که دادگاه ادعا کرده او دارای نوعی بیماری است که صلاحیت قیم بودن را از او سلب می‌کند. به عبارت دیگر آن‌ها باور دارند که ازدواج او و شوهرش یک ازدواج همجنسگرایانه است و کودکان نباید در این فضا بزرگ شوند.

← روسیه ورزش جدیدی را به نام “تبعیض” وارد بازی های المپیک کرد

کارشناسان حقوق بشر کرملین را به ترغیب تبعیض و نفرت علیه اقلیت‌های جنسی از آغاز دوره سوم به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۱۲ متهم می‌کنند. از جمله قانون به تصویب رسیده در ۲۰۱۳ که «تبلیغ روابط جنسی غیرسنتی» در میان افراد زیر سن قانونی را ممنوع می‌کند.

پوتین و سایر مقامات ادعا می‌کنند که این قانون برای محافظت از نرخ زاد و ولد در روسیه است. اما این قانون تا به امروز برای سرکوب اقلیت‌های جنسی این کشور به کار برده شده است.

حق زندگی خصوصی

یولیا می‌گوید عمل جراحی کوچک کردن سینه را برای راحت کردن زندگی خود بعد از به دنیا آوردن سه فرزند انجام داده است. او در مصاحبه‌ای گفت:

«من نمیخواستم پنیس (اندام مردانه)‌ داشته باشم، قرار نبود هورمون مصرف کنم. تمام آن چیزی که میخواستم این بود که از سینههای بیقواره خلاص شوم. اینکه با بدنم چکار کنم به خودم مربوط است.»

یولیا که به مسائل ترنسجندرها علاقمند شده، درباره بلاگ‌نویسی در این حوزه میگوید:

«این موضوع عمیقا با من ارتباط برقرار کرد،‌ چرا که همه ما یک سر مردانه و یک سر زنانه در درون خود داریم.»

ظاهرا محتوای این بلاگ در تصمیم دادگاه و مرد خواندن او تاثیر داشته است.

اما در هر حال، جنسیت قیم که فرزند را به فرزندخواندگی می‌پذیرد مهم نیست و این تصمیم دادگاه تبعیض‌آمیز است.

یولیا چه یک زن باشد که سینه‌هایش را برای راحتی کوچک کرده است و چه فرد ترنسجندری باشد که خود را بدون سینه‌های بزرگ بهتر و راحت‌تر و شبیه‌تر به خود وافعی‌اش می‌داند، می‌تواند یک قیم خوب برای کودکانش باشد.

یولیا ساوینوفسکیخ گفته مقامات هیچ توجهی به اینکه من چقدر این بچه‌ها برایم مهم هستند نکرده‌اند و فقط با زندگی شخصی من مشکل دارند. او با جدیت از پیگیری این پرونده می‌گوید:

«من اجازه نمی‌دهم [زندگی شخصی] من را کنترل کنند. حق زندگی خصوصی من توسط قانون اساسی محافظت شده است.»


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com