سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶: پوریا طبائی که به اتهام قتل عمد ناپدری خود به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده اکنون در زندان رجایی شهر کرج در انتظار اعدام بسر می‌برد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، پوریا طبائی نام کودک-مجرمی است که به اتهام قتل ناپدری خود به اعدام محکوم شده است. وی که هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج در انتظار نوبت اعدام بسر می‌برد متولد ۲۶ تیر ماه ۱۳۷۱ بوده و در زمان ارتکاب قتل در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۸۸ که به‌صورت تصادفی با سالگرد تولد وی همزمان بوده، تنها ۱۶ سال سن داشته است.

شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران که شعبه صادر کننده حکم پوریا طبائی بوده و همچنین دیوان عالی کشور برخلاف ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی حاضر به ارسال این کودک-مجرم به پزشکی قانونی جهت تعیین رشد عقلی نشده‌اند.

گفتنی است، پیش‌تر نیز در جریان بررسی پرونده دو کودک-مجرم به نام‌های علی کاظمی و محبوبه مفیدی که طی ۲۰ روز گذشته اعدام شدند برای سازمان حقوق بشر ایران روشن شد که ایشان برخلاف ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، جهت تعیین رشد عقلی به پزشکی قانونی اعزام نشده بودند.

ایران جزء کشورهایی است که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی را امضا کرده که طبق آن اعدام کودکان ممنوع شده است. همچنین ایران پیمان‌نامه حقوق کودک را امضا کرده که طبق ماده ۳۷ آن اعدام و سلب حیات و همین‌طور حبس ابد غیرقابل بخشش برای کودکان ممنوع اعلام شده است.

محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گفت: “به نظر می‌رسد که ماده ۹۱ قانونی مجازات اسلامی که اجازه دادرسی به کودک-مجرمان می‌داد، منجر به کاهش اعدام متهمان زیر ۱۸ سال نشده و قضات بر اساس سلیقه شخصی به آن عمل می‌کنند. مقامات حکومت ایران باید صدور احکام اعدام برای متهمان زیر ۱۸ سال را بدون قید و شرط متوقف کنند.”

در خصوص پروسه رسیدگی به پرونده پوریا طبائی بزودی گزارش مفصلی منتشر خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com