افرادی که تجربه روابطی را دارند که در آن ازنظر احساسی، جسمی یا جنسی مورد آزار شریک خود قرار گرفته‌اند، به‌وضوح ممکن است حساسیت بالایی نسبت به برخی رفتارها از خود نشان بدهند؛ مثلاً ممکن است اگر شریک سابق آن‌ها فرد بسیار کنترل‌گری بوده، در رابطه‌ی بعدی خود وقتی شریکشان بیش از یک بار در روز به آن‌ها زنگ بزند و مثلاً بپرسد که “کجایی؟”، از خود واکنش شدید و غیر مناسبی نشان بدهند زیرا در ناخودآگاهشان از این می‌ترسند که در رابطه‌ی کنونی نیز درگیر مشکلات گذشته شده‌اند و از همین رو به‌سرعت و اغلب بدون دلیل منطقی وارد حالت دفاعی و یا پرخاش ‌می‌شوند.
درنتیجه‌ی چنین رفتاری کاملاً طبیعی است که روابط آتی، مجدداً دچار مشکل و چالش‌های فراوان ‌شوند. در ادامه چند مثال آورده‌ایم که نشان می‌دهند احتمالاً حوادث تلخ روابط قبلی شما در حال اثر گذاشتن بر روی رابطه فعلی‌تان هستند!
اگر در رابطه عاطفی پیشین از طریق نقض تعهد در رابطه به شما خیانت شده، ممکن است خود را در حالی بیابید که وقتی شریک فعلی‌ شما از دسترس خارج می‌شود دچار هراس و استرس ‌شوید. درنتیجه به‌طور دیوانه‌واری پیام ارسال می‌کنید و زنگ می‌زنید و هر کاری می‌کنید تا از موقعیت مکانی او باخبر شوید. در چنین مواقعی به‌جای انجام چنین رفتارهای بیهوده‌ای که کمکی به کاهش استرس و اضطراب شما نمی‌کنند یک گام به عقب بردارید (حتی اگر لازم است با کمک مشاور) و بر روی صدمه‌ای که در رابطه گذشته خود از آن رنج کشیده‌اید، کار کنید؛ زیرا هیچ‌کس دوست ندارد تجربیات تلخ گذشته باعث نابودی رابطه فعلی‌ شود.
اگر در رابطه‌ی قبلی خود دچار سوءاستفاده عاطفی شده‌اید غیرمعمول نیست که در طول یک مشاجره در رابطه جدید خود به محرک‌ها عکس‌العمل بیش‌ازحد نشان دهید. شریک فعلی شما ممکن است تنها در حال بروز احساساتی باشد که نیاز دارد آن‌ها را بیرون بریزد اما شما دچار ترس و هراس می‌شوید و حتی تصور یک مشاجره باعث فلج فکری شما می‌شود. در عوض چنین واکنشی بر روی این مسئله توجه کنید که چگونه تلاش شریکتان برای ایجاد گفتگو و تعامل شما را ناراحت می‌کند و با خود فکر می‌کنید همان تجربه‌ی تلخ گذشته تکرار خواهد شد! سپس تلاش کنید به‌جای چنین فکری بر تفاوت‌های شریک فعلی و قبلی خود توجه کنید اینکه آیا شریک شما در طول مشاجره هنوز می‌تواند خوبی‌هایتان را ببیند؟ آیا تلاش می‌کند تا در طول مشاجره احترام شما و خودش را حفظ کند؟
به خود یادآوری کنید که هر زوجی دعوا می‌کند مهم این است که بدانید چگونه مشکلات خود را بیان کنید و برای حل آن‌ها با کمک هم تلاش کنید.
پس از مطالعه‌ی این نوشتار کمی صبر کنید و به خود و رابطه‌ی فعلیتان فکر کنید آیا احساس می‌کنید مشکلاتی که در روابط قبلی داشته‌اید در حال ضربه زدن به رابطه فعلی شما هستند؟ احتمال زیادی هست که قاطعانه بگویید خیر! زیرا عموم افراد نمی‌توانند به درستی خودشان را قضاوت کنند و در این کار با گارد جلو می‌آیند. اما اگر جواب شما مثبت است اولاً به شما تبریک می‌گوییم! و بعد از آن توصیه ما این است که حتماً سعی کنید با کمک شریک زندگی خود، بر روی حل این موضوع کار کنید و اگر لازم است از یک روانشناس یا مشاور نیز کمک بگیرید.
راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com