دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان

محمد صدیق کبودوند: وجدان جهانی و جهانیان به سکوت خود در برابر تجاوزگری و کودک کشی تروریستی اردوغان در عفرین، پایان دهند‎

محمدصدیق کبودوند بنیانگذار” سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان” و فعال برجسته حقوق بشر که پس از ده سال حبس بابت فعالیتهای حقوق بشری به “پدر حقوق بشر کُردستان” معروف شده است، در بیانیه‌ای خطاب به وجدان جهانی، از سکوت شرم آور جهانیان در برابر تجاوز ترکیه به “کانتون خودمختارعفرین” و کودک کشی اردوغان و هم پیمانانش به شدت انتقاد نموده و خواهان محاکمه حاکم ترکیه در دادگاه کیفری بین المللی به جرم ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت شده است. متن کامل بیانیه کبودوند در پی می آید:
اردوغان حاکم ترکیه که در چند سال گذشته با آموزش و تجهیز و اعزام و هدایت گروه‌های تروریستی و داعشیها به عراق و سوریه، در به خاک و خون کشیدن دهها هزار شهروند بی‌گناه “کورد” و سوری و عراقی مشارکتی فعال داشته است، امروز نیز با به سخره گرفتن نهادها و قدرتهای جهانی، تمامی اصول و موازین حقوق بشر و حقوق بین الملل را زیر پا نهاده و مجدداً جهنمی از جنگ خانمانسوز و نژادپرستانه بر ضد مردم تحت ستم و بی‌پناه “کورد” در سوریه راه انداخته است.
حاکم رویا پرداز ترکیه با گرد آوری بقایای داعش و النصره و القاعده و برخی مزدوران و جنایتکاران فراری و آموزش و تجهیز و گسیل دگرباره آنها به ” روژآوا”، هم اکنون با هدایت و رهبری مستقیم ارتش متجاوز خود، عملیاتی خونین و جنایت آمیز از نسل کشی نوین “کورد”ی را همانند نسل کشی ارامنه در عصر اسلاف خود، آغاز کرده است.
ارتش اشغالگر اردوغان و گروه‌های تروریستی هم پیمان وی طی ۱۸ روز گذشته صدها نفر از مردم بی‌پناه کانتون عفرین را به آتش و خون کشیده اند. آنها با پیشروی و اشغال برخی مناطق در عفرین جنایات بی‌شماری آفریده اند. حمله به منازل و قتل و کشتار زنان و کودکان و سالخوردگان، زنده سوزاندن ساکنین محبوس در خانه‌های تحت محاصره، حمله به بیمارستان‌ها و نهادهای امدادگر صلیب سرخ یا هلال احمر و قتل و مثله کردن زنان مجروح و اسرای جنگی، از جمله جنایاتی است که اشغالگران بی‌محابا مرتکب آن شده اند. هم چنین بنابه اعلام برخی منابع مستقل طی سه هفته گذشته بیش از یکصد جنگنده جنگی ارتش اشغالگر ترکیه، روستاها و مناطق مسکونی کانتون عفرین را به طور مداوم تحت بمباران قرار داده و صدها تن بمب و مواد انفجاری و آتشزا بر سر زنان و کودکان و شهروندان بی‌دفاع عفرین بارانده اند. این گونه جرایم که هر مورد آن خود مصادیقی عینی از جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است، در سایه سکوت جهانیان و با رضایت و همراهی ضمنی برخی قدرت‌ها در حال ارتکاب و انجام است.
مردم “کورد” متأسفانه به دلیل فقدان پشتوانه رسمی و عدم حمایت بین المللی در سطح جهانی و نداشتن کرسی نمایندگی در مجامع بین المللی و دولت متعلق به خود در منطقه، بیش از یکصدسال است که اسیر دولتهای برآمده از مرزهای استعمارساخته و قربانی مناسبات بیدادگرانه منطقه‌ای و بین المللی شده اند. مردم “کورد” امروز هم چنان تحت سرکوب نژادپرست ها، فاشیست‌ها و دیکتاتورهایی اند که مرگبارترین روشها و انواع مرگ‌ها را برای تحت انقیاد نگه داشتن و اسارت آنها به آزمون گذاشته اند.
هم اکنون در پناه ناعدالتی‌های بین المللی و منفعت طلبی‌ها و سوداگریهای برخی مدعیان دروغین دموکراسی و حقوق بشر در جهان و در سایه سکوت شرم آور جهانی، دولت اردوغان در حال خلق فجایعی هولناک در عفرین است که در صورت وقوع، وجدان جهانی را برای دهه‌های متمادی شوکه و شرمگین خواهد نمود.
از این رو برای پیشگیری از خلق دگرباره فجایع انسانی و جلوگیری از تکرار جنایات داعش گونه ترکیه در عفرین، همه فعالان، سازمانها و نهادهای مدنی و حقوق بشری و تمامی وجدانهای بیدار باید به سکوت خود پایان داده و با اعتراض به سکوت شرم آور نهادهای به اصطلاح نماینده وجدان جهانی و از جمله آنها؛ سکوت یأس آمیز سازمان ملل متحد در برابر تروریسم دولتی و تجاوزگری و تروریسم پروری و کودک کشی اردوغان، جنایات ارتش متجاوز ترکیه و تروریستهای داعش و النصره و القاعده را برای جهانیان افشا نموده و از وجدان‌های جهانی بخواهند، اعمال مجرمانه متجاوزین به عفرین و کشتار مردم مدنی کورد را به مثابه جنایت علیه بشریت، محکوم نموده و از دادگاه کیفری بین المللی بخواهند اردوغان را به جرم ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت، به محاکمه بکشاند.

تهران: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۷ فوریه ۲۰۱۸
محمد صدیق کبودوند

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com