حکیم ربیم‌پور از فعالان سیاسی و فرهنگی سمرقندی مقیم فیلادلفیای آمریکا ست و این روزها در جریان بهار نوپدید تاجیکان آزادانه از فضا و شرایط فرهنگی و فشارهای دوران کریموف و شوروی می‌نویسد. چیزی که تا همین اواخر ممکن نبود. آقای ربیم‌پور در گفتوگو با رادیو زمانه از تاریخچه پیکره رودکی در شهر سمرقند گفت و این که چرا تاجیکان سمرقند خواستار بازگرداندن این پیکره شده اند.

مجسمه رودکی در سمرقند که حال غیب زده است

به گفته آقای ربیم‌پور، پیکره ابوعبدالله رودکی سمرقندی، پدر شعر کلاسیک پارسی، در دهه هشتاد در پی برنامه ریزی گسترده تاجیکان و پس از مقاله‌ای در روزنامه روسی “راه لنین” برپا شده بود. آن مقاله توصیه می‌کرد که در سمرقند زادگاه رودکی می‌سزد که پیکره‌ای از او قامت راست کند. مسابقه‌ای بین پیکره سازان تاجیک اعلام شد. شهرداری سمرقند در سرمایه‌گذاری این برنامه گسترده با کمبود بودجه رو به رو شده بود و با فعالیت چهره‌های فرهنگی، به ویژه صدری سعدیوف، پروفسور ادبیات کلاسیک فارسی در دانشگاه دولتی سمرقند، مردم سمرقند بسیچ شدند تا برای به پایان رسیدن ساخت پیکره تمام قد رودکی از برنز کمک کنند.

با کمک‌های مردم سمرقند و اطراف آن این پروژه با موفقیت انجام شد و پیکره رودکی در سال ۱۹۸۶ در میدان ریگستان قد برداشت. اما در دوران جنگ‌های داخلی تاجیکستان که با رشد ناسیونالیسم تاجیکی همراه بود، مقامات ازبک ترتیبی دادند که این پیکره در یک شب غیب زد و دیگر به جای خود برنگشت. حکیم ربیم‌پور می‌گوید سمرقندیان انتظار دارند که این پیکره که با سرمایه آنان ساخته شده بر سر جای خود برگردد.

به گفتوگو با حکیم ربیم‌پور می‌توانید در این جا گوش دهید که در باره تعمیر خانه موزه صدرالدین عینی نیز پیشنهاد و نظر خود را بیان کرده است:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com