سازمان حقوق بشر ایران، ۹ بهمن ماه ۱۳۹۶: طی روز جاری چندین زن دیگر در اعتراض به حجاب اجباری در مناطق پر رفت و آمد تهران روسری‌های خود را از سر برداشتند.

روز دوشنبه ۹ بهمن، تصاویری از پنج زن در شبکه های اجتماعی منتشر شد که ایشان را در حالی که روسری‌های خود را بر سر چوب زده و در اعتراض به حجاب اجباری تکان می‌دادند، نشان می‌داد.

دست‌کم یکی از این سه زن در همان مکانی بود که حدود یک ماه پیش «دختر خیابان انقلاب» این عمل را برای اولین بار انجام داد. موارد دیگر در مناطق پر رفت و آمد پایتخت، همچون میدان فردوسی و چهار راه ولی عصر بوده است.

«دختر خیابان انقلاب» نامی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی به یک زن معترض داده بودند که اوایل دی ماه سال جاری و درست چند روز پیش از شروع اعتراضات گسترده مردمی در تقاطع خیابان انقلاب و وصال تهران روسری سفیدرنگ خود را بر سر چوب زد و در اعتراض به حجاب اجباری آن را تکان داد.

هرچند پس از مدتی، در شبکه‌های اجتماعی نام ویدا موحد را به این زن نسبت دادند، تاکنون این نام از سوی مراجع رسمی و یا نسرین ستوده که پی‌گیر وضعیت بازداشت او بود، تأیید نشد.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری ساکن تهران، روز یک‌شنبه یکم بهمن‌ماه در صفحه فیس‌بوک خود خبر بازداشت این زن جوان را تأیید کرده و نوشته بود: «امروز من و رضا به همان محلی رفتیم که دختر خیابان انقلاب با پرچم سفیدش بر بلندایی ایستاده بود، رفتیم تا از وضعیت‌اش مطلع شویم. تحقیق محلی ثابت کرد که دختر جوانی که هنوز نامش را نمی‌دانیم، همان روز بازداشت شده است.»

خانم ستوده همچنین روز هشتم بهمن ماه از آزادی دختر معترض خیابان انقلاب خبر داده و نوشته است: «در مراجعه‌ای که برای پیگیری پرونده‌ی دختر خیابان انقلاب به دادسرا داشتم، مدیر دفتر گفت که وی آزاد شده است.»

حق انتخاب پوشش و حق اعتراض مسالمت‌آمیز، از حقوق پایه‌ای انسان‌ها محسوب می‌شوند. سازمان حقوق بشر ایران به موازات تأکید بر لزوم احقاق این حقوق اساسی، بازداشت زنان معترض به حجاب اجباری را محکوم می‌کند و از دولت و سیستم‌های مقننه و قضائیه ایران می‌خواهد تا حق اعتراض زنان را به قانون تحمیلی حجاب اجباری به رسمیت بشناسند، از بازداشت معترضین خودداری کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ساز و کار قانونی را برای به رسمیت شناختن حق انتخاب پوشش و حق اعتراض مسالمت‌آمیز برای شهروندان مهیا سازند.

تصاویر «دختران خیابان انقلاب»:




نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com