در نظر مردم روابط عاشقانه سرشار از شادی است. متأسفانه آن‌ها وقتی زوج‌های خوشبختی را می‌بینند که سال‌هاست در کنار هم به خوشی زندگی می‌کنند، یادشان می‌رود که زندگی مشترک (هم‌جنس‌خواهانه یا دگرجنس‌خواهانه) بالا و پایین‌های خودش را داشته و راز شادی آن‌ها در این است که با چالش‌های رابطه‌ی خود، آگاهانه روبه‌رو می‌شوند و برای عبور از آن به یکدیگر کمک می‌کنند.
دعواها می‌توانند چالش‌برانگیزترین اتفاقاتی باشد که در طول رابطه‌ی یک زوج رخ می‌دهند.
پیش‌ازاین در رابطه با دعوای منصفانه و تکنیک‌های گوش دادن فعال صحبت کرده‌ایم؛ اما امروز می‌خواهیم در مورد آشتی کردن، صحبت کنیم.

▪️به مکان خلوتی بروید.
هرکدام از طرفین بحث باید به اتاقی یا گوشه‌ خلوتی بروند تا تنها باشند و فرصت این را بیابند که در مورد بحث پیش‌آمده فکر کنند و خونسردی خود را به دست آورند. انجام این، اگر در مرحله ابتدایی دعوا صورت بگیرد خیلی بهتر است تا اینکه بحث اوج بگیرد و طرفین در آن میان چند چیز دیگر هم نثار یکدیگر کنند!
حتی زوج‌ها می‌توانند قبل از وقوع دعوا برای خود یک قانون بگذارند. مثلاً وقتی احساس کردند دعوای شدیدی در حال رخ دادن است با گفتن یک کلمه از پیش تعیین‌شده مثل «آتش‌بس!» به مدت بیست دقیقه هرکدام به مکان خلوتی بروند.

▪️برگشتن و گفتگو کردن.
حالا که هردو کمی آرام شده و فرصت فکر کردن یافته‌اید، باید هدف گفتگو را، درکِ احساسات و افکار طرف مقابل قرار دهید نه پیروزی در بحث! در زندگی مشترک هردو عضو یک تیم هستید و قصد پیروز شدن در دعوا، یعنی شکستی مفتضحانه!

▪️پس از اتمام گفتگو از یکدیگر عذرخواهی کنید.
وقتی افکار یکدیگر را شنیدید و موضوع دعوا را مورد بحث قرار دادید، وقت آن است که عذرخواهی کنید. دوباره با بررسی اینکه علت وقوع دعوا تقصیر چه کسی است و چه کسی رفتار زشت‌تری داشته و باید عذرخواهی کند، دعوایی دوباره ایجاد نکنید. معمولاً در جدال‌ها خیلی نادر است که یکی از طرفین کار اشتباهی نکرده باشد. حتی اگر این کار اشتباه در حد داشتن لحن تند یا یک چشم‌غره ساده باشد.
بعضی برای انجام مرحله عذرخواهی نیاز به زمان دارند و بلافاصله پس از یک بحث نمی‌توانند قلبشان را برای بخشش و عذرخواهی آرام کنند اگر جزو این دسته هستید این را صادقانه بیان کنید؛ زیرا اگر در عذرخواهی صادق نباشید در مرحله بعد دچار مشکل می‌شوید.

▪️همدیگر را در آغوش بگیرید. یادآوری کنید که چرا عاشق یکدیگر هستید و اگر امکانش را دارید ترتیب یک فعالیت شاد را برای پشت سر گذاشتن دعوا بدهید. هر فعالیتی که دوست دارید و باعث شادی هردوی شما می‌شود مثل تماشای فیلم، غذاخوردن یا رقصیدن خوب است.

▪️چند روز بعد، وقتی کاملاً آشتی کردید، می‌توانید با شریک خود انجام روش‌هایی که می‌تواند در آینده مانع بروز دعوا شود را بررسی کنید. مثلاً اگر دعوا، بر سر ساعات کاریتان بوده، می‌توانید به توافقی دوجانبه برسید.
دعوا کردن چیز خوشایندی نیست اما بسیاری از زوج‌ها پس از آشتی (اگر درست انجام شود) درمی‌یابند که به شناخت بیشتری از هم رسیده‌اند و رابطه‌شان قوی‌تر شده. مثلاً می‌فهمید که در کودکی پدرش بر سر او فریاد کشیده و به همین دلیل از اینکه در طول دعوا صدایتان را بالا ببرید، ناراحت می‌شود!
راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com