یکی از موضوعاتی که افرادِ دچار افسردگی از آن رنج می‌برند این است که برخی از روش‌های طبیعی آن‌ها برای مقابله یا کنار آمدن با افسردگی، برعکس باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود. در ادامه قصد داریم چند مثال کوتاه در این رابطه بزنیم.
اما قبل از مطالعه به یاد داشته باشید که این‌ها برخی از رایج‌ترین اشتباهات میان مردم افسرده هستند و انجام آن‌ها باعث نمی‌شود که علیه خود اعلام‌جرم کنید! پس در این زمینه با خود مهربان‌تر باشید.

۱. مشکلاتی که باعث ناراحتی و خشم شما می‌شود را حل نمی‌کنید
حس کج‌خلقی و زودرنجی از علائم اصلی افسردگی برای بسیاری از افراد است. بعضی از مشکلاتی که باعث تحریک مکرر این حس می‌شوند به‌راحتی قابل‌حل شدن هستند؛ بااین‌حال افراد افسرده اغلب به حالت منفعل «زنده ماندن» وارد می‌شوند و برای حل مشکلات حتی اگر توانایی آن را داشته باشند، اقدام نمی‌کنند.
مثلاً در منزل شما به‌قدر کافی پریز برق وجود ندارد و این مسئله که افراد شارژر موبایل شما را درمی‌آورند تا موبایل خود را شارژ کنند باعث ناراحتی شما می‌شود و شما مدام از این مسئله در رنج هستید و بابت آن غرولند می‌کنید درحالی‌که این مشکل به‌راحتی با خرید یک پریز برق چندراهی حل می‌شود. افراد افسرده اغلب به‌جای حل مشکل تنها تحمل می‌کنند یا از آن شکایت می‌کنند. قابل‌درک است که یک فرد افسرده چنین برخوردی داشته باشد اما قطعاً این روش به بهتر شدن افسردگی کمک نمی‌کند.

۲. منتظر هستید تا وضعیت خواب شما بهتر شود تا برای بهبود حال خود اقدامات دیگری کنید
مشکلات خواب یکی از علائم رایج و وحشتناک افسردگی هستند و متأسفانه معمولاً جزو آخرین علائمی هستند که در طول دوره بهبود از بین می‌روند. پس به‌جای اینکه منتظر باشید تا اول خوابتان درست شود و بعد شروع به ورزش کردن کنید حتی باوجود بی‌حوصلگی یا کرختی بدن، ورزش را آغاز کنید.
هیچ‌کس نمی‌گوید که کار راحتی است اما اگر تنها بر روی بهبود خواب تمرکز کنید تا بعدازآن شروع به کارهای دیگر کنید، اوضاع بهتر نمی‌شود.

۳. دارویی معجزه‌گر می‌خواهید که همه‌چیز را درمان کند
دارودرمانی برای بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی مفید است، اما مطمئناً دارو به‌تنهایی به تمام الگوهای فکری و رفتاری که با افسردگی همراه هستند، رسیدگی نمی‌کند. به‌احتمال‌زیاد شما هنوز به استراتژی‌های روان‌شناختی برای مقابله با رفتارهایی مثل بیش‌ازحد فکر و خیال کردن یا تمایل به انزوا و تعویق کارها نیاز دارید.

۴. تمام پروژه‌های زندگی خود را در حالت تعلیق قرار می‌دهید
اغلب افراد فکر می‌کنند که در هنگام افسردگی مغزشان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد و نمی‌توانند به‌خوبی تمرکز کنند؛ بنابراین، طبیعی است که افراد فکر کنند بهتر است تا زمان بهبودی، پروژه‌های زندگی خود را در حالت تعلیق دربیاورند. از کار کردن گرفته تا تلاش برای یادگیری چیزهای جدید.
وقتی‌که افسرده هستید ایده بسیار خوبی است که به خود آسان بگیرید و مسئولیت و استرس بیش‌ازحد را قبول نکنید اما این به معنی آن نیست که از هر چیز چالش‌برانگیز یا جدیدی دوری کنید. با دوری کردن افراطی، تنها بیشتر در چاله‌ای از انزوا فرو می‌روید که درنتیجه اعتمادبه‌نفس و انرژی شما را از شما سلب می‌کند.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com