سازمان حقوق بشر ایران، ۲۷ دی ماه ۱۳۹۶: اعدام «ابوالفضل چزانی شراهی» کودک-مجرمی که به اتهام قتل در زندان مرکزی قم قرار بود روز جاری اعدام شود، به دلایل نامعلومی به تعویق افتاد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، مسئولان به خانواده «ابوالفضل چزانی شراهی» اطلاع داده بودند که قرار است روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه حکم اعدام وی به اجرا در بیاید. روز جاری مشخص شد حکم اعدام این کودک-مجرم به دلایل نامعلومی به تعویق افتاده است.

ابوالفضل چزانی شراهی فرزند اصغر به اتهام قتل عمد در طی یک نزاع خیابانی به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده است. وی متولد ۲۶ دی ماه ۱۳۷۷ بوده و در زمان ارتکاب قتل در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۹۲ تنها ۱۵ سال سن داشته است.

در تاریح ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۳ به درخواست وکیل تسخیری ابولفضل پزشکی قانونی وی را معاینه و اعلام می‌کند: «متهم ۱۵/۵ سال در زمستان گذشته مرتکب قتل شده ونامبرده دارای رشد کمال عقلی و قدرت درک ماهیت عمل انجام شده (قتل) می‌باشد.»

این کودک مجرم که هم اکنون ۱۹ سال سن دارد و در زندان مرکزی قم (لنگرود) نگهداری می‌شود به دلیل مشکلات مالی خانواده از داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است. از همین رو سازمان حقوق بشر ایران از وکلای حقوق بشری که در زمینه اعدام کودکان-مجرم فعالیت می‌کنند دعوت می‌کند تا وکالت وی را بر عهده بگیرند.

گفتنی است، سال ۲۰۱۷ نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران موفق به ثبت اعدام پنج کودک-مجرم در ایران شده است. این درحالی است که طبق قوانین بین الملل صدور حکم اعدام علیه کودکان مطلقا ممنوع است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com