پشت پرده فساد مالی «سیاوش گل محمدی» از نیروهای اطلاعات سپاه+سند

سایت خبری آمد نیوز

https://amadnews.org/archives/22981

 

اختصاصی «آمدنیوز»: از جمله مشکلاتی که طی دهه‌های گذشته گریبان گیر اقتصاد ایران و بخش‌خصوصی بوده، وجود «مفاسد اقتصادی» در دستگاه‌های مختلف حکومتی است. فساد سیستماتیک، در نظام ایران که همانند موریانه در سطوح مختلف رخنه کرده است، کرم‌های فساد با کم‌توجهی مسئولان رده‌بالا در تاروپود نظام هرچه بیشتر رخنه کرده و پایه‌های اقتصاد سالم و مولد را تخریب می‌کنند. شاید بتوان به جرات ادعا کرد که افزایش ابعاد و دامنه فساد در سال‌های گذشته بیش از هر زمان دیگری در ایران رشد و نمو پیدا کرده است.

در قوانین جمهوری اسلامی ایران تعریف صحیحی از «فســاد اقتصادی» نشده و همین امر نیز باعث برداشت‌های مختلف و‌گاه متناقضی از این مفهوم شده است. فســاد اقتصادی که در واقع به «متمرکز کردن ثروت گرایش دارد» شــکاف میان غنی و فقیر را افزایش می‌دهد و موجب ایجاد «ابزارهای نامشــروع» حفاظت از موقعیت و منافع‌ کانون‌های قدرت و یا وابستگان به آن را تامین می‌کند.

فســاد سیستماتیک در اقتصاد یک نهاد شــرایطی را رقم می‌زند که در سایه آن، بستری برای انجام انواع جرائم دیگر توسط افراد زیر مجموعه آن فراهم شود. جرائم اقتصادی در سال‌های گذشته از «ادارات» و «نهادهای دولتی» فرا‌تر رفته و در برخی «نهادهای نظامی» و یا «افراد وابسته» به آن را نیز گرفت.

عموماً یکی از مولفه‌های اولیه فساد اقتصادی به فعالیت‌های مالی ارگان‌هایی باز می‌گردد که در آن شاهد چرخش پول هستیم. نمونه‌ای از این ارگان‌ها و یا به تعبیری بهتر «نهادهای نظامی»، «سپاه پاسداران» است. در سالیان گذشته با ورود «سپاه» و یا نیروهای آن به پروژه‌های اقتصادی شاهد رشد چشمگیر فساد اقتصادی در کشور بودیم.

این فساد تا آنجا پیش رفت که طی چند سال گذشته شاهد دستگیری برخی از سرداران و نظامیان عالی رتبه این نهاد نظامی در ایران بودیم. ناگفته نماند که «فساد مالی» و یا «اقتصادی» تنها مختص به «اُمرا» و «نظامیان شناخته شده» و مطرح نبوده و این موضوع چنان تبدیل به «اپیدمی» و «همه گیر» شده که کارمندان و یا افسران نه چندان عالی رتبه نیز قدرت و توانایی سو استفاده از موقعیت را پیدا کرده‌اند.

برای نمونه می‌توان به «سیاوش گل محمدی» سرهنگ حفاظت سازمان اطلاعات سپاه یکی از این نظامیان سپاهی که دارای تخلفات و فساد گسترده مالی است، اشاره کرد.

پشت پرده فساد مالی «سیاوش گل محمدی» از نیروهای اطلاعات سپاه+سند

سرهنگ حفاظت «گل‌محمدی» که یکی از دوستان نزدیک «حسین الله‌کرم» و «محمدباقر ذوالقدر» است، در زمان جنگ ایران و عراق، در دهه۶۰ از همراهان «صادق خلخالی» که بعنوان حاکم شرع به کردستان اعزام شده بود، نقشی بسیار کلیدی در ارتباط تیم مافیای «میعاد صادقی» و «اطلاعات سپاه» دارد.

«میعاد صادقی» خواهر زاده‌ی « سیدمحمدعلی شهیدی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است، که پیشتر به سمت «معاونت پژوهش‌های این سازمان» منصوب شده بود.

ورود خواهرزاده رئیس بنیاد شهید به بدنه بنیاد حواشی و اعتراضات مختلفی را به‌همراه داشت. ابتدا عنوان می‌شد که «صادقی» فرزند شهید است در حالی که پدر او جانباز ۲۵درصد بوده و طبق قانون بنیاد شهید «متوفی» محسوب می‌شود نه «شهید»!

همچنین او هیچگونه سابقه مدیرتی و حتی کار دولتی را در عملکرد خود و حتی ارتباطی با جامعه ایثارگری نداشته اما مهمترین قسمت بنیاد یعنی «مرکز پژوهش‌ها» که از بخش‌های مهم، تاثیرگذار و ماندگار بنیادشهید محسوب می‌شود، به او سپرده شد. البته پس از مدتی «میعاد صادقی» به دلیل فساد مالی از این سِمَت برکنار می‌شود.

ماجرا از این قرار بود که خواهرزاده رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با سوءاستفاده از موقعیت و نفوذ خود به همراه «سید مهدی فقیهی» (معاون دبیر شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار وشهادت) که معمم است؛ به دلیل اخذ رشوه و واگذاری برخی از بنگاه‌های تولیدی به افرادی است که شرایط گرفتن این امتیازات را نداشته‌اند در شهریور ماه سال گذشته برکنار شدند.

سید مهدی فقیهی

«سیدمهدی فقیهی» از روحانیون اشرافی و شناخته شده‌ای است که خودروی لوکس میلیاردی او تنها بخش کوچکی از اموالش محسوب می شود. او مبالغ نجومی را بعنوان «حق وکالت» در خرید و واگذاری برخی املاک دولتی دریافت می‌کرده که تنها طی یک فقره معامله به همراه «میعاد صادقی» بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان و خواهرزاده «شهیدی» ۶۵۰ میلیون تومان به عنوان رشوه دریافت کرده بودند.

ناگفته نماند که «مهدی فقیهی» با استفاده از موقعیت پدرش که از اعضای سپاه بوده به تیم «میعاد صادقی» وصل می‌شود.

اما سرهنگ «گل‌محمدی» بعد از جنگ و با ارتباطاتی که داشت وارد دانشگاه تهران شده و در رشته داروسازی فارغ‌التحصیل می‌شود.

دوستی «سیاوش گل محمدی» با «رسول دیناروند» نیز از دانشگاه تهران آغاز شد که پس از انتصاب «دیناروند» به عنوان «ریاست سازمان غذا و دارو»، «گل‌محمدی» طی حکمی از سوی او در سال ۱۳۸۶ بعنوان «سرپرست بازرسی» این سازمان منصوب می شود.

با این انتصاب در واقع «گل محمدی» اولین پُست مدیریتی خود در خارج از سپاه را تجربه و شروع به برقراری ارتباط با «شرکتهای دارویی» و سایر «فعالان اقتصادی» می‌کند تا با فضای کسب و کار آنان آشنایی بهتری پیدا کند.

روحیه قلدرمنشی او که تاثیر سالها حضور در عرصه‌های اطلاعاتی است و همچنین «پشتوانه امنیتی»‌‌اش موجب می‌شود تا در برهه‌ای بصورت سازمان‌یافته، واردات مقادیر زیادی «روغن پالم» را جهت مصرف در صنایع لبنی هدایت کند و از این راه پول‌های کلانی نصیب خود کند.

پس از چندی با افشای این مفاسد، «گل محمدی» از پست حساس «بازرسی سازمان غذا و دارو» عزل و اخراج می‌شود، اما پرونده تخلفات او به‌وسیله مدیر حراست وزارت بهداشت و البته همکاری «دیناروند» بعنوان رئیس سازمان فوق، مختومه و او که مقصر اصلی این ماجرا بود هرگز به دادگاه معرفی نمی‌شود.

پس از اخراج «گل محمدی» از وزارت بهداشت، او وارد شرکتهای «شستا» (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) شده و در آنجا زمینه ورود «میعاد صادقی» و «مهدی فقیهی» را به «شستا» فراهم می‌کند.

اما دیری نمی‌پاید که «سیاوش گل محمدی» به علت تخلفاتش (زد و بند‌هایش با شرکتهای دارویی مختلف، سو استفاده از امکانات «شستا» برای کاسبی شخصی خود و… ) از «شستا» نیز اخراج می‌شود.

«گل محمدی» به واسطه دوستی با «میعاد صادقی» خواهرزادهٔ «محمد علی شهیدی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران وارد مجموعه سازمان «کوثر» می‌شود که البته در آنجا نیز دوام نمی‌آورد.

مهدی ابراهیمی مدیر حراست سازمان اقتصادی کوثر-بنیاد شهید
این نیروی سپاهی به علت جذابیت سازمان «کوثر»، فضای امنیتی حاکم بر آن و البته امکانات مالی متعدد، تلاش‌های بسیاری برای تصدی پست «مدیریت حراست» این سازمان تدارک می‌بیند که با پیگیری پرونده‌اش توسط «مهدی ابراهیمی»، به دلیل تخلفات مالی متعدد، نهایتا از این سازمان نیز اخراج می‌شود و از رسیدن به این پُست ناکام می‌ماند.

سیاوش گل محمدی مدیر حراست بیمارستان نور افشار

«گل محمدی» پس از اخراج‌اش از سازمان «کوثر»، به «هلال احمر» رفته و در حال حاضر به عنوان «مدیر حراست» بیمارستان تخصصی «نور افشار» (وابسته به هلال احمر) و همچنین «مسئول تجهیزات پزشکی» این بیمارستان فعالیت دارد.

او با رانت‌هایی که «رسول دیناروند» برایش فراهم آورد توانست مدیریتِ داروخانه بیمارستان «نور افشار» را نیز در اختیار خود بگیرد.

قابل اشاره است: «میعاد صادقی» که پدرش راننده کامیون بوده و اکنون بعنوان فرزند ایثارگر شناخته می‌شود علیرغم فسادهای متعدد مالی که هم قبل و هم بعد از ورود به بنیاد شهید داشته، هرگز توسط اطلاعات سپاه دستگیر نمی‌شود و بلکه تنها با فشارهای وزارت اطلاعات از پست خود در بنیاد شهید عزل و تحت نظر گرفته می‌شود. مافیای ایجاد شده توسط «میعاد صادقی» خواهرزادهٔ «محمد علی شهیدی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هرگز به درستی محاکمه نشدند و علیرغم فسادهای متعددی که به وجود آوردند، کماکان در پست‌های مختلف دولتی مشغول به کار هستند!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com