جنبش اجتماعی به ‌پاخاسته در ایران به پیش می‌رود و همراه با آن فضای مجازی آینه افکار، خواسته‌ها و اعتراضات مردم شده است.

به محض آغاز اعتراضات، هشتگ‌های تظاهرات سراسری و iranprotests در توئیتر و سایر رسانه‌ها بلافاصله همه‌گیر شد. پس از گذشت مدتی هشتگ #اگر_جمهوری_اسلامی_نبود نیز به راه افتاد. کاربران شروع کردند با این هشتگ، جامعه دلخواه خود را که برخی شاید بسیار محتاطانه و سالیان سال در ترس آرزو کرده‌اند، برای آن مبارزه کرده‌اند و آماده شده‌اند به تصویر کشیدند، و به نوعی به صورت غیرمستقیم خواسته‌هایشان را مطرح کردند.

پیشتر ما از اهمیت پیوستن اقلیت‌های جنسی به این تظاهرات و مبارزه آن‌ها در کنار سایر مردم ستمدیده و محروم نوشتیم. امروز قصد داریم با شما به توئیتر نگاهی بیاندازیم و ببینیم خواسته‌های اقلیت‌های جنسی در این مبارزات تا این روز چگونه بازتاب یافته است.

 ←  در حمایت از خیزش مردمی ایران 

اقلیت‌های جنسی و متحدان آنان در توییتر با هشتگ  #اگر_جمهوری_اسلامی_نبود، از تبعید اجباری، مجازات اعدام، تبعیض، خودکشی، تحقیر، زندگی در ترس و… برای همجنسگرایان، ترنس‌ها و سایر اقلیت‌های جنسی صحبت کرده‌اند.

در یک مورد یکی از کابران به نام  بلوهارت به فهرست شعارهایی که این روزها دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد اعتراض کرده است:

این لیست شعارها که در فضای مجازی منتشر شده است، مشخص نیست به دست چه کسانی تهیه شده و متاسفانه به دلیل اینکه نام و نشان نویسنده/نویسندگان در آن نیامده،‌ مسئولیت محتوا و امکان بحث و بررسی بر روی این موارد با صاحبان این فکر وجود ندارد. این در حالی است که در فهرست این شعارها که همچنان دست به دست می‌شود،‌ هم‌پوشانی متعدد به چشم می‌خورد (همچون برابری زن و مرد و لغو حجاب اجباری،  و …) و موجودیت اقلیت‌ها و گروه‌های متعدد از جمله اقلیت‌های جنسی،‌ اتنیکی و مذهبی در آن نادیده گرفته شده و خواسته‌های آنان بازتاب نیافته است.

در یکی از اولین توئیت‌ها که در روز پنجم دی (۲۶ دسامبر) پیش از شروع تظاهرات سراسری منتشر شده است کاربری به نام Farshidshayda Azizi‏ جامعه رنگین‌کمانی را به خیزش در ۲۲ بهمن به قصد «سرنگونی رژیم ملایان» دعوت کرده است:

لازم به ذکر است هویت صاحبان این اکانت‌ها توسط شش‌رنگ تایید یا رد نمی‌شود. هدف از این نوشته تنها نشان دادن ورود گفتمان حق‌خواهی همجنسگرایان و اقلیت‌های جنسی و متحدان آنان به مبارزات حق‌طلبانه مردم ایران و کمک به گسترش آن است.

آنچه ذیل این هشتگ آمده، بخاطر ماهیت آن، اغلب نگاهی به گذشته دارد و گاه در حد یک درد و دل یا یک شرح حال یا اعتراض به وضع موجود باقی می‌ماند. اما همین جملات قادرند نشان دهند اعتراض‌ها چه سمت و سویی دارد و حقوق افراد کجا پایمال شده و زندگی آنان را چگونه تحت تاثیر قرار داده است. این هشتگ فرصتی به افراد داده تا زندگی و جامعه دلخواه خود را علنا بیان کنند. اما در ادامه، خواسته‌های مرتبط با این تصاویر، باید شفاف و مشخص به صورت مطالبه مطرح شود و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی شود. به این ترتیب که بدانیم برای بهبود این وضعیت که به آن معترضیم در هر سطحی چه اقداماتی باید انجام دهیم.

توئیت‌خوان: واکنش کاربران ایرانی به تظاهرات سراسری با هشتگ #اگر_جمهوری_اسلامی_نبود:

 

فقر، فلاکت، قطع رابطه و شرایط جنگى با اکثر همسایگان عرب کشور، انزواى جهانى، آپارتاید علیه زنان، اقلیت هاى جنسى/نژادى/دینى، استبداد سیاسى و کشتار مخالفان رو میگه “موفقیت و پیشرفت کشور”. #تظاهرات_سراسرى

#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود نوع پوشش برای همه شخصی و آزاد بود
#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود من با غرور و بدون ترس دست عشقمو میگرفتم🌈
#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود شادی کردن جرم نبود
#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود به عقاید فردی احترام گذاشته میشد
#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود ازدواج برای همه گرایشها آزاد بود

#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود
من میتونستم با عشقم ازدواج کنم 💞

افتخار می کنم که طرفداران #LGBT های ایرانی به #تظاهرات_سراسری پیوستند
من از شما حمایت می کنم

چرا بین اون لیست خواسته های مردم برابری زن و مرد هست ولی ازادی #همجنسگرایی نیست؟

کاش همجنسگراها بخاطر طرد نشدن کامینگ اوت نمیکردن، نه بخاطر ترس از جونشون.
#اگر_جمهوری_اسلامی_نبود

اگر جمهوری اسلامی نبود جزو اولین کشورهایی بودیم که ازدواج زوج‌های همجنس رو آزاد می‌کردیم

#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود به خونه یه #ترنسکشوال حمله نمیشد و جلوی مادرش فحش جنسی نمیشنید

#اگر_جمهوری_اسلامی_نبود منم وجود داشتم،
آخه در جریانید که “ایران همجنس(باز!) نداره”. (اشاره به حرف احمدی نژاد، رئیس‌جمهور سابق،
که در دانشگاهی در آمریکا گفته بود ما در ایران مثل شماها همجنس‌باز نداریم.

همجنس گراها به عنوان خرابه تلقی نمیشدند… #اگر_جمهورى_اسلامى_نبود

#جامعه_رنگین_کمانی آماده برای خیزش و سرنگونی رژیم ملایان در #۲۲بهمن .

#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود من هر دقیقه دلم به خاطر نگرانی از امنیت دوستان همجنسگرا و بهاییم مثل سیر و سرکه نمی‌جوشید.

دوستان رنگین کمانی 🌈، این قیام می تونه بهترین فرصت برای ابراز وجود و احقاق حقوقتون باشه…
#متحد_شویم
#تظاهرات_سراسرى
#StopHomofobia
#IranProtests

#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود من در تصمیم به ازدواج و طلاق، سقط جنین، تحصیل در کلیه رشته‌ها، ورود به بازار کار، ارث، خروج از کشور، حضانت فرزند، آواز خواندن، تماشا و مشارکت در ورزش، انتخاب پوشش، ابراز هویت جنسی، هم‌باشی، اعتقادات و جهت‌گیری سیاسی آزاد بودم.

امروز ازدواج کردن. خانواده سبا ناراحتن اما مجبورن با حقیقت همجنسگرا بودن دختر و عروسشون کنار بیان. چند وقتیه که دارن برای هموفوبیاشون پیش مشاور میرن.
براشون تو شرکت جشن دوباره گرفتیم.
آرزوهای بزرگی دارن؛میخوان سال دیگه یه فرزندخونده بگیرن.
#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود

#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود شاید من هم می‌توانستم مثل یک فرد آزاد و جدا از هویت جنسیم در کنار خانواده‌ام زندگی کنم. اما هست، خانواده‌ام نیستند و من هم در وطنم نیستم.
#همجنسگرایی

#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود یه مشت احمق نداشتیم که بیان ترنس‌ها و لزبین‌ها و گی‌ها رو مسخره کنن و اذیتشون کنن

راستی میدونید ازدواج همجنس گرایان توی ایران قبل از انقلاب انجام میشده و فکر کنید #اگر_جمهوری_اسلامی_نبود … و پاسخ کاربر دیگر به وی

#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود
هر همجنسگرایی براحتی کام اوت میکرد و دست تو دست عشقش تو خیابون راه میرفت با احترام ✌

#اگر_جمهوری_اسلامی_نبود ادما بخاطر گرایشاشون و عقایدشون اعدام نمیشدن

#اگر_جمهوری_اسلامی_نبود دوستم بخاطر گرایشش و لزبین بودن خودکشی نمیکرد

#اگر_جمهوری_اسلامی_نبود ترنسا انقدر اذیت نمیشدن و حس بد نسبت به خودشون نداشتن

شاید راحت تر بودن خانواده ال جی بی تی ها #lgbtright #اگر_جمهورى_اسلامى_نبود

#اگر_جمهورى_اسلامى_نبود بیش از۳۰۰۰همجنسگرابه خاطرداشتن رابطه جنسی اعدام نمیشدند

دوستان عزیز شش‌رنگ، اگر توئیت دیگری را می‌شناسید که باید در این فهرست قرار بگیرد می‌توانید لینکی از آن را با ما به اشتراک بگذارید.

لازم به ذکر است هویت صاحبان این اکانت‌ها توسط شش‌رنگ تایید یا رد نمی‌شود. هدف از این نوشته تنها نشان دادن ورود گفتمان حق‌خواهی همجنسگرایان و اقلیت‌های جنسی و متحدان آنان به مبارزات حق‌طلبانه مردم ایران و کمک به گسترش آن است.

شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی (شش رنگ)


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com