در جوامعی مثل ایران که حقوق همجنس‌گرایان رعایت نمی‌شود و سازمان‌های حقوق بشری سرکوب می‌شوند و نمی‌توانند آزادانه در راه اطلاع رسانی مردم نسبت به جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی فعالیت کنند، متاسفانه این مسئله‌ای عادی است که هر فردی در میان دوستان خود چند فرد همجنس‌گراستیز را بشناسد.
شما حتی لازم نیست که خود همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا باشید تا از این موضوع و عقاید نادرست و قضاوت‌های بی‌جای دوستانتان در رابطه با یک گروه اجتماعی آسیب پذیر ناراحت شوید. اما راه حل این مشکل چیست؟ چگونه می‌توان از راهی مناسب عقاید افراد همجنس‌گراستیز را بهبود بخشید؟ این‌کار همیشه آسان نیست اما قطعا مهمترین مسئله در برخورد با دوستان همجنس‌گراستیز حفظ خونسردی است.

۱- میزان همجنس‌گراستیزی دوست خود را تعیین کنید. بعضی از مردم هرگونه تعصب را به چشم یک گناه نابخشودنی می‌بینند و تفاوتی در میزان و نحوه تعصب قائل نمی‌شوند. این درحالی است که چه بخواهیم قبول کنیم چه نکنیم تفاوت زیادی بین کسی است که شوخی‌های زشت در مورد همجنس‌گرایان می‌کند و کسی که از اعماق وجود خود از همجنس‌گرایان تنفر دارد. فرد اول تقریباً آزار جدی ندارد اما فرد دوم کاملا قابلیت این را دارد که به همجنس‌گرایان آسیب جانی، مالی و روحی جدی وارد کند، آنها را شکنجه کند و یا به قتل برساند. پس در قدم اول از رفتار، گفتار و اعمال دوست خود بسنجید که تا چه میزان همجنس‌گراستیز است؟

۲- دوست خود را آگاه کنید که همجنس‌گراستیز است. خیلی از مردم حتی متوجه نیستند که نوع رفتار و گفتارشان به گروهی از افراد جامعه آسیب وارد می‌کند و نمی‌دانند رفتار همجنس‌گراستیزانه دارند. آنها از روی عادت و فرهنگی که با آن بزرگ شده‌اند اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را مسخره می‌کنند اما اگر شما با رعایت ادب گوشزد کنید که چنین رفتاری درست نیست، احتمالش زیاد است که رفتار خود را تغییر دهند.

۳- دوست خود را قضاوت نکنید، او را تحقیر یا سرزنش نکنید و از همه مهمتر به او توهین نکنید. مطمئن باشید کسی از این روش‌ها نتیجه مطلوب نگرفته و یادتان نرود که مهمترین قدم در این مسیر حفظ خونسردی در برابر ناآگاهی اطرافیان است.
با آنها صادق باشید و توضیح دهید که چرا رفتار همجنس‌گراستیزانه زشت و نادرست است. شاید بهتر باشد از قبل با کمی مطالعه خود را برای پرسش‌های احتمالی آماده کنید.

۴- به دوست خود اجازه دهید نظر خودش را داشته باشد. قطعا نباید انتظار داشت شخصی در یک لحظه عقاید گذشته خود را رها کند و فرد جدیدی شود. به او حق بدهید که نظرش با شما فرق داشته باشد اما در عین حال کاملا در این مورد روراست باشید که نظرشان را قبول ندارید و آنها را در شوخی‌ها و رفتارهای همجنس‌گراستیزانه‌ همراهی نکنید. حتی می‌توانید هرازچندگاهی در مورد حقوق انسان‌ها صرف نظر از گرایش جنسی و هویت جنسیتی، با دوست خود گفتگو کنید تا به مرور زمان درک عمیق‌تری نسبت به چرایی بد بودن همجنس‌گراستیزی پیدا کند.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com