رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران روز جاری از احضار ورزشکار ده ساله ایرانی به کمیته انضباطی خبر داده که اخیرا عکس بی حجاب او در یک مسابقه خارج از کشور منتشر شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، زهرا اینچه درگاهی با اشاره به تشکیل پرونده برای کیانا عبدی پور، ژیمناست ده ساله، به دلیل بی حجابی در یک مسابقه خارجی گفت: «ما به هیچ وجه این اقدام را تأیید نمی‌کنیم و طبیعتاً این اقدام حرکتی شایسته‌ برای جمهوری اسلامی ایران و دختر ایرانی نیست.»

به‌گفته رئیس فدراسیون ژیمناستیک این سفر توسط خانواده دختر انجام شده و پدرش در این مسابقات در کنار دختر حضور داشته است.

فرشید عبدی‌پور، پدر دختر که خود رئیس هیئت ژیمناستیک شهرستان فردیس است در این‌باره گفته است: «این عکس‌ها مربوط به مسابقه کوالالامپور نیست و دختر من به تمریناتی در کشور ارمنستان رفته بود. سفر ما به ارمنستان خانوادگی بود. در همان حال مسابقاتی در کوالالامپور و با حضور دختران کرجی و با حضور رئیس هیات ژیمناستیک استان ایلام انجام شد. ما هم قرار بود به این مسابقات برویم، اما منصرف شدیم. عکس‌ها را از گوشی من برداشته‌اند و من نمی‌دانم چه عکس‌هایی منتشر شده است. دختر من اصلاً به مالزی نرفته و می‌توانم با پاسپورتش آن را ثابت کنم. تمرینات ارمنستان نیز به صورت مجزا و در دو سالن برگزار شد و این عکس‌ها بعد از پایان تمرینات و با حضور مربیان خارجی گرفته شده است. سفر شخصی من به کسی ربطی ندارد. آنجا مسابقه نبود و دخترم تمرین کرد و سالن‌.»

دختران ایرانی به‌دلیل محدودیت حجاب نمی‌توانند به مسابقات خارجی اعزام شوند، اما فدراسیون ژیمناستیک ایران قصد دارد مسابقات اسلامی زنان را در دو سال آینده برگزار کند.

بر اساس قوانین داخلی ایران، رعایت حجاب برای همه زنان فارغ از باور و اعتقادات یا حتی دین و مذهبشان اجباری است.

همچنین هر زن خارجی که برای مسابقه، سیاحت یا سفرهای سیاسی وارد این کشور شود، باید حجاب را رعایت کند.

علاوه بر این حضور زنان در ورزشگاه‌ها هم ممنوع است و ورزشکاران خارجی نیز مجبور به رعایت حجاب هستند.

موضوع حجاب اجباری در ایران بارها از سوی ورزشکاران زن مطرح شده؛ اما فدراسیون‌های بین‌المللی تاکنون در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com