امروز در مدرسه ای که من در آنجا درس می دهم – همانند سالهای گذشته – به اصطلاح آزمون پیشرفت تحصیلی برگزار شد. البته من با نقش بی بدیل آزمون در عرصه آموزش مخالف نیستم اما نوع آزمون و شرایط و زمان برگزاری آن نیازمند در نظر گرفتن مواردی خاص می باشد.

آنطور که من در این سالیان دیده ام بیش از ۹۰% دانش آموزان این آزمون را جدی نمی گیرند و یا حوصله آن را ندارند و تقلب می کنند و… بنابراین برگزاری چنین آزمون هایی به شیوه کنونی جز اتلاف بیت المال چیز دیگری نیست. برای نمونه یکی از دانش آموزان می گفت از هر نفر ۵۰ هزار تومان برای این آزمون گرفته اند. اگر هزینه طراحی سوالات، تایپ و پرینت و تکثیر و تصحیح و هزینه خرید کاغذ ها و … را حساب کنیم تایید می کنیم که برگزاری این آزمون برای هر دانش آموز حداقل ۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

بعبارت دیگر اگر در کل کشور یک ملیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز داشته باشیم برگزاری این آزمون شصت میلیارد تومان برای آموزش پرورشی که از قبل ورشکسته است هزینه دارد – که هر سال می پردازد. اگر این را هم حساب کنیم که بخاطر برگزاری این آزمون کل کلاسها و مدرسه در یک روز کاری تعطیل می شوند و آموزش و پرورش یک روز به یک میلیون معلم و کادر اداری مدارس بدون اینکه کاری کنند حقوق می دهد متوجه می شوید که بی تدبیری مدیران چه هزینه سرسام آور بیخودی را به بیت المال تحمیل می کند.

نکته جالب توجه تر این است که این به اصطلاح آزمون پیشرفت تحصیلی را تقریبا همزمان با امتحانات ترم اول برگزار می کنند که همانطور که گفته شد جز اتلاف بیت المال و منابع ملی چیز دیگری نیست! – تصور کنید که این برگزاری تکراری عبث و بیهوده آزمونهای مشابه آن هم به صورت همزمان به قیمت قطع کردن چند صد هزار درخت و هدر رفت چه مقدار آب و … نیز می باشد؟!

روش پیشنهادی من برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را که روشی با استانداردهای بین المللی و بدون هزینه است و مهمتر اینکه به ارتقای کیفیت یادگیری دانش آموزان کمک شایانی می کند در سیزدهمین کتابم مطالعه بفرمایید:

“یادگیری تیمی رقابتی” – انتشارات کتاب راه
http://ktbr.ir/b26640

– لینک ویدیوی روش تدریس من
http://www.aparat.com/v/i32tK

منبع – وبلاگ نویسنده
http://beyondelt.blogfa.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com