شهریور ماه امسال مجید توکلی، فعال دانشجویی در بند، به دلیل فعالیت های صلح آمیز در راه آزادی بیان و دموکراسی برنده جایزه جهانی صلح دانشجویی در سال ۲۰۱۳ شد.
جایزه صلح دانشجویی به دانشجویانی تعلق می گیرد که در راه صلح، حقوق بشر و دموکراسی تلاش می کنند. این جایزه برای نخستین بار در سال ١٩٩٩ میلادی و از سوی فستیوال بین المللی دانشجویی در تروندهایم نروژ پایه گذاری شد. پیش از مجید توکلی، دانشجویانی از کشورهای برمه‌، تیمور شرقی، زیمبابوه، کلمبیا و کرواسی این جایزه را از آن خود کرده اند.

جایزه “صلح دانشجویی” فردا جمعه ۲۷ بهمن ماه (١۵ فوریه) طی مراسمی رسمی به مجید توکلی اهدا خواهد شد.

در همین زمینه سایت دانشجونیوز گفتگویی انجام داده است با محمود امیری مقدم، سخنگوی “سازمان حقوق بشر ایران” که به این مراسم دعوت شده است.

آقای امیری مقدم لطفا در مورد جایزه تعلق گرفته به مجید توکلی توضیح بدهید. اینکه این جایزه از طرف چه نهادی اعطا می شود و دارای چه ارزشی است؟

– اساس جایزه “صلح دانشجویی” از ١۴ سال پیش شروع شده و هر دو سال یکبار به یکی از دانشجویانی که برای آزادی، حقوق بشر و دموکراسی تلاش می کنند، اهدا می شود. برنده این جایزه از سوی کمیته ای شامل ۹ عضو انتخاب می شود. ۵ نفر از این کمیته دانشجویانی هستند که توسط نهادهای دانشجویی انتخاب می شوند و ۴ نفر دیگر این کمیته افرادی غیردانشجو هستند که در زمینه خبرنگاری، صلح و حقوق بشر فعالیت می کنند. همه اعضا این کمیته کاملا مستقل و از نهادهای مدنی هستند که وابستگی به نهادهای دولتی ندارند.

آیا مطلع هستید که به جز مجید چند نفر دیگر و از چه کشورهایی برای این جایزه کاندیدا شده بودند؟

– به این دلیل که این جایزه هر ۲ سال یکبار اعطا می شود، معمولا تعداد کاندیدا زیاد است. تا جایی که من اطلاع دارم در مرحله اول در حدود ٨۰۰ کاندیدا از کشورهای متخلف دنیا انتخاب شده بودند که در مرحله دوم این تعداد به ١۰۰ نفر رسید. در مرحله نهایی ۵ نفر کاندیدا بودند که از میان این افراد مجید توکلی انتخاب شد. کل این پروسه بیش از یک سال طول می کشد که طی آن کمیته برگزاری در مورد سابقه و عملکرد کاندیداها تحقیقات گسترده ای انجام می دهند.

از اینکه کاندیداها از چه کشورهایی بودند اطلاعی ندارم، به این دلیل که لیست کاندیداها محرمانه است، دقیقا مشابه سیستم اعطای جایزه نوبل صلح که در آنجا هم کاندیداها محرمانه هستند. تنها کمیته تصمیم گیرنده از هویت کاندیداها مطلع است.

در شهریور ماه امسال در مراسمی مجید به عنوان برنده این جایزه اعلام شد. شما هم در این مراسم حضور داشتید. علت اعطای این جایزه به مجید چه بود و برگزار کنندگان این مراسم چه نگاهی به مجید توکلی و جنبش دانشجویی ایران دارند.

– این جایزه در اصل دارای ۲ پیام است. یک پیام برای کل جنبش دانشجویی ایران که سالها در راه آزادی و دموکراسی تلاش کرده و هزینه های بسیاری پرداخته است. بسیاری از دانشجویان در این راه از تحصیل محروم شده، زندانی شده و یا جان خود را از دست دادند، بدون آنکه توجهی به آنان شود. این جایزه پیامی است خطاب به تمامی این دانشجویان، چه آنان که به کمیته های انضباطی، وزارت اطلاعات و قوه قضائیه احضار شدند و چه آنان که هم اکنون در زندان هستند.

پیام دیگر خطاب به مجید توکلی است که در این سال ها با تلاش و کوشش بسیار در راه آزادی و دموکراسی قدم برداشته است. وی در صحبتهای خود در دانشگاه، رهبر جمهوری اسلامی را مورد خطاب و نقد قرار داد و به همین دلیل نیز بهای سنگینی را پرداخته است، اما با این وجود در زندان هم به فعالیت خود ادامه داد.

یکی از نمایندگان حاضر در مراسم اعلام نام برنده جایزه در سال ۲۰۱۳، گفته بود که که این جایزه پیام روشنی به رژیم ایران است که جامعه جهانی به اوضاع ایران توجه می کند. ابعاد اعطای این جایزه در خارج از کشور چگونه بود.

– بله. این را گفتند که این جایزه پیامی است به حکومت ایران که جامعه جهانی مسائل نقض حقوق دانشجویان در ایران را دنبال می کند. وقتی هم که مشخص شد که برنده این جایزه در سال ۲۰۱۳ اعلام شد، بسیاری از شخصیت ها و احزاب سیاسی نروژ در پیام های مختلفی به مجید توکلی تبریک گفتند. حتی وزیر امور خارجه نروژ هم پیامی در همین زمینه صادر کرد و ضمن تبریک به مجید توکلی، جنبش دانشجویی ایران را تحسین کرد.

از شهریور ماه یعنی زمان اعلام خبر تا اکنون هم مراسم مختلفی به همین مناسبت در شهرهای مختلف نروژ برگزار شده که در این مراسم ها از مجید توکلی و جنبش دانشجویی ایران تقدیر شده است. دیروز نیز مراسمی در همین زمینه در دانشگاه اسلو برگزار شد که رئیس دانشگاه اسلو، خانم مهناز پراکند و من در این مراسم در تقدیر از دانشجویان ایران صحبت کردیم. حضور رئیس دانشگاه اسلو به عنوان بالاترین مقام اجرایی بزرگترین دانشگاه نروژ و همینطور واکنش های افراد و حزب های مختلف طی این مدت نشان از این است که چقدر توجه ها به دانشجویان ایرانی که تحت فشار هستند، جلب شده.

شهردار شهر تروندهایم نیز مراسمی برای فردا و ۲ ساعت قبل از آغاز مراسم اعطای جایزه در شهرداری شهر ترتیب داده که طی این مراسم از مجید توکلی و دانشجویان ایران تقدیر کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com